Mot en hållbar tillverkning 2030

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 3 december 2021
Robert Kniola, grundare och vd för Wematter, medverkar som talare på AM-dagen den 7 december. Foto: Pressbild

Kan additiv tillverkning vara lösningen på globala problem såsom brutna logistikkedjor och en tärande resursanvändning? Ja, menar Robert Kniola, grundare och vd för svenska 3D-skrivartillverkaren Wematter.

På AM-dagen den 7 december berättar han mer om hur 3D-printing kan förändra världen till det bättre. Robert Kniolas presentation kommer att kretsa kring miljöaspekter och hållbarhet på olika sätt. Titeln är ”Hur gör vi additiv tillverkning hållbar till 2030?”.

– Wematter är ett scaleup-bolag med en hållbarhetstanke som sitter i vårt svenska dna, säger Robert Kniola.

Hyr ut utrustning

Wematter tillverkar och hyr ut SLS-3D-skrivare med pulverbädd som använder polymerer. I företagets ekosystem finns 3D-skrivaren Gravity, rengöringsmaskinen Density, mjukvaran Deep Space Cloud samt egna material.

Visionen är att ”demokratisera” 3D-printing och göra teknologin tillgänglig för fler. Robert Kniola djupdyker i sin presentation ner i tre koncept som rör just detta. För det första handlar det om en decentralisering av AM.

– Vi vill sänka barriären så att vem som helst ska kunna använda 3D-printing med SLS. Det ska inte bara vara för experter.

Pulver återvinns

Det andra konceptet handlar om en cirkulär ekonomi där maskinerna hyrs ut och flyttas mellan kunder utifrån behov. Och för det tredje så återvinns pulvret som används i maskinerna.

– Det innebär att pulvret kan flyttas, från en kund som behöver ett högpresterande pulver till en annan kund som inte har samma krav, till exempel för användning inom utbildning eller till anatomiska modeller.

Så hur kan additiv tillverkning bli hållbar till 2030?

– Genom lokal tillverkning, flexibel produktion och lägre materialåtgång, säger Robert Kniola.

Det här och mycket mer berättar Robert Kniola om under AM-dagen. Han kommer att stanna kvar för er som vill ställa ytterligare frågor. Läs mer om AM-dagen här.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype