En dörröppnare för AM inom bilindustrin

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 26 januari 2022
En gångjärnsarm till en sportbil som designats om av forskarna på Frauenhofer IAPT för en effektivare produktion. Foto: Pressbild

Det är möjligt att 3D-printa en gångjärnsarm till en sportbil som kostar hälften så mycket att producera och som är 35 procent lättare, jämfört med en fräst del. Det visar ett designprojekt som forskningsinstitutet Frauenhofer IAPT står bakom. Resultaten kan appliceras även på andra komponenter i bilindustrin, enligt forskarna. 

Experterna på Frauenhofer IAPT har utvecklat särskilda designmetoder för additiv tillverkning. I det här fallet har en arm till ett dörrgångjärn som sitter på en högprofilerad sportbil designats om. I projektet har man steg för steg identifierat de faktorer som påverkar komponentens kostnad.

Inledningsvis bestämde forskarna den mest kostnadsoptimala designen för själva utskriftsprocessen. På så sätt var det möjligt att minimera användningen av stödstrukturer och samtidigt kunde antalet komponenter som fick plats på byggplattformen maximeras. Denna optimeringsprocess innebar en kostnadsbesparing på 15 procent.

Strukturell optimering

I nästa steg optimerades gångjärnsarmens struktur genom att geometrierna ändrades. Detta gav komponenten en grundform som endast innehöll material där det simulerade kraftflödet krävde det. Denna åtgärd minskade vikten med 35 procent. Och tack vare de minskade materialkraven och den kortare utskriftstiden sjönk kostnaderna med ytterligare 20 procent jämfört med om strukturell optimering inte skulle använts.

Det finns ytterligare parametrar som kan sänka kostnaderna. Det kan till exempel handla om en högre skikttjocklek under utskriften, optimering av processparametrar och deformation av laserstrålens profil som minskar byggtiden avsevärt. Vidare är det möjligt att med så kallad nesting, en mjukvara som optimerar byggvolymen i 3D-skrivaren, och vid behov även stapla i byggområdet sänka kostnaderna ytterligare.

Förbättrad teknisk prestanda

Sammantaget visar resultaten från studien att komponenten kunde tillverkas till en 80 procent längre kostnad än en 3D-printad del utan samma optimeringar. Dessutom visade resultaten att fordonets tekniska prestanda ökade genom till exempel en lägre vikt. Den viktigaste punkten är dock att detta gjorde att kostnaden för att tillverka en liten serie gångjärnsarmar för en sportbilsdörr kunde reduceras med 50 procent jämfört med konventionell fräsning. Additiv tillverkning är därför inte bara överlägsen fräsning vad gäller teknisk prestanda, utan också betydligt mer kostnadseffektiv.

Enligt Frauenhofer IAPT kan denna studie tillämpas på ett brett utbud av fordonskomponenter och additiv tillverkning kan användas lönsamt i större serier på upp till 5000 enheter.

Senaste nytt

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1

Mässan där allt kretsar kring plast

Den 7-8 maj 2025 anordnas Plastteknik Nordic på Malmömässan för 13:e gången. I år medverkar ett tiotal utställare som på ett eller annat sätt är verksamma inom 3D-printing.
Plastteknik

Blått livsmedelssäkert 3D-printmaterial

Franska Sculpteo introducerar PA12 Blue, ett nytt 3D-printmaterial särskilt utvecklat för mathantering, tillagning och lagring. Ett material som uppfyller både EU:s direktiv för livsmedelssäkerhet och riktlinjer från U.S. Food and Drug Administration (FDA).
blue3d-2

Video: Hur kan man kombinera AM och formsprutning?

Vilka synergier kan uppstå om man kombinerar additiv tillverkning och formsprutning? Detta ämne har Prototals Henrik Lundell och Claes Sjödahl gjort en djupdykning i.
Prototal video

Läs vidare

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1

Mässan där allt kretsar kring plast

Den 7-8 maj 2025 anordnas Plastteknik Nordic på Malmömässan för 13:e gången. I år medverkar ett tiotal utställare som på ett eller annat sätt är verksamma inom 3D-printing.
Plastteknik

Video: Hur kan man kombinera AM och formsprutning?

Vilka synergier kan uppstå om man kombinerar additiv tillverkning och formsprutning? Detta ämne har Prototals Henrik Lundell och Claes Sjödahl gjort en djupdykning i.
Prototal video

Airtech köper Kimyas filament-portfölj

I slutet av 2024 kom beskedet att den franska materialtillverkaren Kimya skulle lägga ner sin produktion av filament. Nu blir det istället Airtech som tar över tillverkningen.
Kimya