Köttbullar är lite av Ikeas signum. Nu vill företaget locka tech-talanger genom att bjuda på 3D-printade köttbullar på jobbintervjun. Under 2022 räknar möbeljätten med att behöva anställa runt 150 personer i Europa inom teknik och innovation.
Rekryteringskampanjen ”Taste the Future” inleddes den 1 februari 2022 och som en del av denna kommer ett antal utvalda kandidater att serveras 3D-printade köttbullar under intervjun. De är tillverkade med en 3D-skrivare som är programmerad för att återskapa texturen, smaken och utseendet av de växtbaserade köttbullar som serveras i möbelvaruhusets restauranger.
Kommer inte finnas på menyn
Ikea har som mål att bli mer hållbara, bland annat genom att utforska nya teknologier. År 2025 ska hälften av måltiderna som serveras i restaurangerna vara växtbaserade. Det finns dock inga planer på att börja servera de 3D-printade köttbullarna på Ikeas restauranger, de är enbart framtagna för rekryteringskampanjen. Återstår att se om köttbullarna faller kandidaterna i smaken och om det kan locka fler att söka sig till företaget.