Vetekli från pastaproduktion blir filament

Displayställ för pasta som tillverkats av vetekli-filamentet. Foto: Pressbild

Hur kan avfall från pastatillverkning återvinnas och med hjälp av 3D-printing bli en helt ny produkt? En produkt som sedan kan användas för att marknadsföra pasta i butikerna. Det polska startup-företaget Greenfill3D vill med ett nytt filament av vetekli sluta produktionscirkeln. 

Företaget har tagit fram, vad de hävdar är, världens första material för additiv tillverkning som är baserat på vetekli. Vetekliet är en restprodukt från tillverkningen av pasta och nudlar.

Tanken bakom produkten är en cirkulär ekonomi med noll avfall. Materialen som Greenfill3D tillverkar ska vara ekologiska och biologiskt nedbrytbara.

Doftar nybakat bröd

Projektet är ett samarbete med Maspex Group som är en av Europas största livsmedelsproducenter, som förser Greenfill3D med själva råvaran. Vetekliet siktas och torkas innan det blandas till en komposit med PLA och bearbetas i industriell miljö till en tunn filamenttråd.

Det nya filamentet har fått namnet GF3D Branfill3D. Enligt tillverkaren har delarna som printats med materialet spänst och jämn ytfinish. Som en extra bonus får materialet under utskriftsprocessen doften av nybakat bröd, en doft som stannar kvar under lång tid på de printade delarna.

 

 

Kan användas i fler branscher

Efter att ha tagit fram prototyper av ett POS-ställ (Point of Sales), så ska en färdig produkt nu ut i handeln, kallad “ecoPOS”. Den består av 20 procent veteklifilament med hyllanslutningar gjorda av PLA som monteras på en piedestal gjord av 100 procent återvinningsbar kartong. Stället består av totalt 34 printade delar som sedan monteras ihop.

Greenfill3D har en 3D-skrivarfarm med över 40 maskiner i den polska staden Lodz. Det går även att tillverka andra produkter av materialet, till exempel vardagsföremål, dekorativa föremål men också industriella produkter. Just nu görs tester med en kund inom bilindustrin och företaget har som avsikt att testa materialet i andra industrier framöver.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Freemelt siktar mot toppen

På bara ett år har personalstyrkan på svenska Freemelt fördubblats. Omsättningen har också skjutit i höjden på kort tid. I höstas började Daniel Gidlund som ny vd på företaget och en första viktig uppgift blir att undvika växtvärk – parallellt med fortsatt höga tillväxtambitioner.

Publicerat av: