De flesta känner nog Mikael Riesebeck som komiker och skådespelare, inte minst i Stefan och Kristers ensemble. Men han är även illustratör och driver ett eget företag där han bland annat gör specialeffekter till olika tv-produktioner. Nu har han gett sig in på 3D-printing och i vår kommer hans specialdesignade robotdrönare att synas i rutan.
Mikael Riesebeck startade egna bolaget Mirart Production 2001, men det var i och med barnprogrammet ”Jonson och Pipen”, som sändes i TV4 2006-2012, som han fick prova sina kreativa vingar på allvar. Han spelade både rollen som Pipen och ansvarade för specialeffekterna.
Under årens lopp har han även jobbat med flera julkalendrar och tv-serier, som humorserien ”Kurt och Lang” som Mikael gjorde med Art och Bob 2020. Efter det kom en förfrågan från Art och Bob om att göra specialeffekterna till en kommande barnproduktion, som än så länge är hemlig.
Utmaning med rundad form
Programmet utspelar sig i en framtidsstad där bland annat en flygande robot figurerar. Mikael började med att göra en skiss på hur roboten skulle kunna se ut, men insåg ganska snart att det skulle bli en svår nöt att knäcka att få den att se realistisk ut.
– Jag är ingen 3D-grafiker utan har alltid byggt saker för hand. Min första tanke var att bygga roboten som en helikopterdrönare och spreja den med silverfärg, men det hade inte nog inte blivit speciellt kul, säger Mikael Riesebeck.
Vanligtvis bygger han mer kantiga former och enklare geometrier. En detaljrik och rundad form var en lite större utmaning.
– När jag till exempel gör hus så brukar jag bygga dem i foambord/kartong och gjuta smådetaljer, som handtag eller spröjs i glasrutor, med resin i silikonformar.
Dokumentär en ögonöppnare
Hur roboten skulle tillverkas orsakade därför ganska mycket huvudbry. Att animera den med 3D skulle kosta en rejäl slant, så det var inte ett alternativ. Efter att ha gått igenom de scener där roboten syns kunde Mikael konstatera att roboten inte skulle röra sig så mycket, utan att det var möjligt att använda en fysisk modell och filma den ute i dagsljus.
– Det var först när jag såg en dokumentär på Youtube om tv-serien The Mandalorian som jag insåg möjligheterna med 3D-printing. Av nostalgiska skäl ville regissören till serien ha en fysisk modell av ett rymdskepp som 3D-printades.
Han kom i kontakt med Protech, som i vanliga fall endast är återförsäljare av 3D-skrivare och programvaror och inte en servicebyrå som printar på beställning. Men i det här fallet gjorde man ett undantag och hjälpte Mikael Riesebeck att skriva ut roboten. Han utgick från en illustration av roboten och modellerade den i 3D-programmet Lightwave. Applikationsspecialisten Jimmy Ekblom hjälpte sedan till med att förbereda filen för utskrift och att printa delarna.
Mycket spacklande och slipande
Själva skalet till roboten består av fyra stora delar som är printade i ABS med FDM-skrivaren Stratasys Fortus 450mc. Robotens ansikte skrevs ut i en Stratasys J55 i fullfärg och med hög upplösning. De stora delarna krävde en hel del efterbehandling.
– Jag fick spackla och slipa i flera omgångar för att få en slät yta.
För att få till rätt utseende använde sig Mikael av så kallad kitbashing. En gammal teknik som innebär att en ny skalmodell skapas genom att ta bitar från kommersiella byggsatser, i det här fallet för att addera fler detaljer.
– Jag använde en modell av en rysk armébil som jag slaktade på detaljer och klistrade på roboten. Jag drog även kablar invändigt och satte in lampor.
Funderar på egen 3D-skrivare
Roboten fick även ett öga som är gjort av en halv pingisboll. Mikael säger att han hade modellerat roboten annorlunda om han visste vad som var möjligt med 3D-printing.
– Ansiktet är printat i otroligt hög upplösning, jag hade ingen aning om att det var möjligt. Innan jag testade så hade jag egentligen ingen koll på 3D-printing, jag trodde att det blev tydliga ränder på allt.
– Nu har jag till och med börjat funderat på att skaffa en egen 3D-skrivare, men jag inser att den jag skulle vilja ha, en J55, har jag inte råd med, säger han och skrattar.
Totalt tog det ungefär 14 arbetsdagar från idé till färdig konstruktion, varav fyra dagars förarbete innan roboten kunde printas.
Fått mersmak
Nu väntar en intensiv vår med Stefan och Krister-föreställningen ”Stulen kärlek” på Liseberg. Och i sommar spelar Mikael Riesebeck som vanligt på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg, i år är det Åsa-Nisse som står på repertoaren. Men det lär också bli tid över till lite fler 3D-printade specialeffekter. Han säger att han har fått blodad tand för 3D-printing och gärna använder det till fler produktioner framöver.
– Ja, för fasen, det har varit jättehäftigt att 3D-printa. Jag hoppas bland annat få göra specialeffekter till en kommande rymdfilm. Jag håller även på att bygga en egen Millenium Falcon (en rymdfarkost från Star Wars, reds. anmärkning) i studiostorlek, och till den har jag beställt ett par 3D-printade högupplösta delar från Tyskland. Det finns så många möjligheter med 3D-printing.