De två svenska industriföretagen Sandvik och Boliden har ingått ett partnerskap gällande 3D-printing. Tillsammans ska de undersöka möjligheterna att använda additiv tillverkning inom gruvindustrin, framför allt för reservdelar.
Inledningsvis handlar det om ett antal specialdesignade komponenter som printas på Sandviks anläggning i Italien och dessa testas sedan på maskiner i Bolidens underjordiska gruvor, först i Sverige och sedan på Irland. Det skriver Sandvik i ett pressmeddelande.
Komponenter som kan bli aktuella att printa är i första hand delar som används vid underhåll och reparationer, till exempel bussningar, fästen och borrdelar som kunden behöver byta inom ett intervall av cirka 3 000-4 000 timmar.
Utveckla en affärsmodell
Hypotesen är att de 3D-printade metalldelarna kan fungera lika bra – eller till och med bättre – än de som tillverkats med traditionella metoder. De första printade komponenterna testas just nu i Garpenbergsgruvan i Bergslagen.
– Det finns en stor potential med additiv tillverkning, både när det gäller att minska klimatavtrycket i försörjningskedjan, genom minskat eller eliminerat behov av transporter och lagerhållning av delar och även kortare ledtider. Testerna vill ge oss djupare förståelse för hur vi kan gå vidare och utveckla vår affärsmodell på ett konkurrenskraftigt sätt, säger Ronne Hamerslag, chef för Supply Management på Boliden.
En ”game-changer”
Under testperioden ska Boliden också utröna vilken affärsmodell man ska använda för 3D-printade delar. Framför allt handlar det om vem ska sköta tillverkningen: företaget som tillverkar originaldelarna, gruvföretaget eller en tredje part? Andra frågor som ska kartläggas är kostnaderna, och vilka immateriella rättigheter och garantier som finns och vem som är ansvarig för dessa.
Ronne Hamerslag tror att additiv tillverkning kan förändra gruvbranschen i grunden:
– Det är effektivt, snabbt och miljövänligt, vilket innebär att vi måste undersöka additiv tillverkning närmare. Vi är bara i teststadiet med Sandvik i dagsläget, men det står redan klart att det kan bli en game-changer för tillverkningen av reservdelar i gruvindustrin, för såväl gruvbolagen som för tillverkarna av utrustning.