Modehuset Diors flaggskeppsbutik på 30 Avenue Montaigne i Paris öppnade åter för allmänheten i början av mars efter två års renovering. Butiken har bland annat utsmyckats med 1 422 3D-printade replikor av märkets ikoniska skapelser.
Christian Dior kallade sin första klädkollektion som kom 1947 för ”The New Look”. Nu har Dior Gallery i Paris fått en helt ny look tack vare 3D-printade objekt som tar besökarna med på en historisk resa i modets tecken.
Franska servicebyrån La Ferme 3D har utfört uppdraget med hjälp av 30 stycken FDM-3D-skrivare från Volumic, av modellerna Ultra SC2 och SH65. Skrivarna har gått dag och natt i mer än sex månader för att printa samtliga 1 422 objekt, totalt handlar det om 100 000 timmar. Det har gått åt ett ton biomaterial i form av filament och 20 anställda har arbetat med projektet.
Dekoration längs trappan
De printade objekten är i regnbågens alla färger och föreställer allt från väskor och hattar och till skor, samtliga från Diors tidigare kollektioner. Dior har även sytt 452 stycken miniatyr-klänningar. Föremålen pryder nu väggarna längs den trappa som kan ta besökarna upp till ovanvåningen, och bildar ett iögonfallande verk som fått stor uppmärksamhet världen över.
– Utöver den tekniska bedriften genomfördes detta projekt på sex månader med vår senaste generation av maskiner som arbetade 24/7 med en mycket hög effekt. För att kunna åstadkomma det omöjliga, utöver kvaliteten på de printade delarna, är det uthålligheten och tillförlitligheten hos våra skrivare som gjorde skillnaden för detta projekts framgång, säger Stéphane Malaussena, medgrundare av Volumic 3D i ett pressuttalande.
Projektet är ett samarbete mellan Agency Alighieri, La Ferme 3D och Volumic. Se mer av resultatet i filmklippet.