När Signtools ställde ut på den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia den 5–7 april var det de stora 3D-skrivarna från Tractus som väckte mest uppmärksamhet i montern – och där var också köpviljan som starkast.
– Vårt syfte på den här mässan har varit att lära skyltsverige att 3D-printa profilbokstäver, säger Magnus Haugerud på Signtools.
Enligt Magnus Haugerud är fördelarna med att använda 3D-printing inom skyltproduktion uppenbarligen något som kunderna förstod och imponerades av.
– Det är en hållbar och lite annan typ av produktion istället för att göra det i aluminium, att svetsa och fräsa bort tjocka akrylskivor som är väldigt dyrt. I 3D-printing använder du bara det materialet som går åt så att säga.
– Det är för att göra displayer och profilbokstäver i former som nästan är omöjliga att göra på ett klassiskt sätt med en fräs. Med rätt material sitter en 3D-printad skylt utomhus i 20 år utan problem.
Sålde flera maskiner
Han säger att många av besökarna på Sign&Print-mässan var imponerade av att få se 3D-skrivartekniken och alla printade displayprodukter i utställningen. Företaget sålde flera Tractus3D-maskiner på mässan, både större och mindre modeller:
– Vi är supernöjda. Det blir en slant, säger han och tillägger att de får räkna ihop den totala försäljningssumman ordentligt när de kommer hem från mässan till Karlstad.
– Det kan bli ett par miljoner i alla fall.
Framtiden för visuell kommunikation
Signtools var det enda företaget på mässan som visade 3D-skrivare. Företaget visade även andra produkter ur sitt sortiment, som frigolitskärare och textiltransfer. Men det var alltså 3D-skrivarna som lockade mest.
Magnus Haugerud är övertygad att 3D-printad visuell kommunikation har framtiden för sig. 3D-skrivartekniken har redan en uppsjö med användningsområden för att göra till exempel maskinkomponenter eller prototyper inom en rad branscher.
– Jag tror det kommer att revolutionera skyltbranschen.