Digital Metal släpper ny metallskrivare

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 25 maj 2022
Digital Metals nya metallskrivare DMP/PRO. Foto: Pressbild

I samband med årets RAPID + TCT-mässa i Detroit lanserade svenska tillverkaren Digital Metal en ny industriell 3D-skrivare, med den egenutvecklade Metal Binder Jetting-teknologin. DMP/PRO är framtagen för högvolymsproduktion av krävande komponenter.

Digital Metal skriver i ett pressmeddelande att lanseringen av PRO-serien innebär ”ett paradigmskifte inom binder jet 3D-printing”. Ett system som utvecklats för maximal tillförlitlighet, exakthet och repeterbarhet.

3D-skrivaren har 70 400 munstycken som gör det möjligt att producera upp emot 1 000 kubikcentimeter per timme med 1 600 dpi. En genomsnittlig kund beräknas tillverka cirka 500 kubikcentimeter per timme. Byggvolymen ligger på 250 x 217 x 70 millimeter.

Spillpulver kan återanvändas

Tillverkaren utlovar även en robust plattform, anpassad mjukvara och snabba byten av pulvermagasin. Dessutom kan allt överblivet pulver återanvändas.

Med DMP/PRO adresserar Digital Metal industriell additiv tillverkning i högvolymssegmentet inom branscher så som tillverkningsindustrin, lyxvaror, medicinska produkter och konsumentprodukter.

Christian Lönne, vd för Digital Metal. Foto: Pressbild
”Språngbräda för industrialisering”

Digital Metals vd Christian Lönne säger att företaget är på väg mot en större mognad och rör sig bort från övriga binder jetting-marknaden, och istället mot snävare toleranser, högre volymer och högre precision.

– Vi erbjuder inte bara en enskild maskin. Vi har en riktig plattform optimerad för att fungera tillsammans med debinding-, sintrings- och efterbehandlingsutrustning. Denna plattform är modulär, utbyggbar och en språngbräda för industrialisering, säger Christian Lönne.

Läs vidare

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Interspectral vill växa på en global marknad

Det svenska mjukvaruföretaget Interspectral har på kort tid gjort sig ett namn inom AM-branschen och knutit till sig flera stora globala tillverkare av metall-3D-skrivare. 3dp.se har träffat vd:n Isabelle Hachette för att höra mer om bolagets framtida planer.
Interspectral 1

Sveriges kanske största robotprinter byggs i Hultsfred

Additivt Teknikcenter (ATC) i Hultsfred har beviljats 2,1 miljoner kronor i EU-bidrag. Pengarna ska användas till ett projekt för att omvandla avfall till material för additiv tillverkning, med hjälp av en stor robotprinter.
ATC Joakim ver 2

Två pristagare fick motta SVEAT:s stipendium

När branschföreningen SVEAT bjöd in till webbinarium om spaningar från Formnext den 12 december delades även ett nyinstiftat stipendium ut. Två pristagare fick dela på totalt 30 000 kronor.
Stipendie 1

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype