För tre år sedan startade BMW Group tillsammans med flera olika aktörer ett projekt med målet att revolutionera användningen av 3D-printing vid tillverkning av bilar. Resultaten visar på en lyckad industrialisering och digitalisering av AM.
Ett konsortium bestående av tolv medlemmar har nu presenterat en framgångsrik implementering av IDAM, Industrialisation and Digitalisation of Additive Manufacturing. Det skriver BMW Group i ett pressmeddelande.
Vid BMW Group Additive Manufacturing Campus i tyska Oberschleissheim har en helt digital och automatiserad produktionslinje för 3D-printing satts upp som är avsedd för tillverkning av bildelar. GKN Powder Metallurgy i Bonn har en liknande anläggning.
Förarlösa transportsystem
På anläggningen kör helt automatiska förarlösa transportsystem (FTS) 3D-skrivarnas mobila byggkammare mellan modulerna i produktionslinjen. Dessa styrs av centrala kontrollenheter som samlar all produktionsdata från enskilda moduler för att maximera produktivitet och kvalitet.
Metallpulvret transporteras också med liknande system och även efterbehandlingen sköts automatiskt vid särskilda stationer. Under processen samlas data in och med AI-algoritmer kan avvikelser upptäckas under själva tillverkningen.
Mer kostnadseffektivt
Med detta tillverkningssätt kan 50 000 komponenter produceras årligen på ett kostnadseffektivt sätt, dessutom kan ytterligare 10 000 individuella och nya delar printas. Det görs med Laser Powder Bed Fusion (L-PBF) där metallpulver smälts med laser, lager för lager.
Projektet har finansierats av German Federal Ministry of Education and Research (BMBF). Förutom BMW Group har flera små och mellanstora företag, stora företag och forskningsinstitutioner medverkat.