Den brittiska sportbilstillverkaren Aston Martin har för första gången använt additiv tillverkning till en komponent för slutanvändning. Nya modellen DBR22 har utrustats med en 3D-printad bakre hjälpram.
Det anrika bilmärket är kanske mest känt för gemene man tack vare Bond-bilen i filmen ”Goldfinger” från 1964, en Aston Martin B5. I augusti presenterades företagets senaste modell, DBR22, i samband med Monterey Car Week i Kalifornien.
Printade i aluminium
För första gången har Aston Martin använt sig av 3D-printing, närmare bestämt till en bakre hjälpram (rear subframe). Komponenten består av flera 3D-printade delar i aluminium, som sedan sammanfogats för att bilda den färdiga ramen.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att fördelarna med tekniken är tydliga. Framför allt att den innebär en betydande viktbesparing utan någon minskning i styvheten, och dessutom möjligheten att göra specialdelar för modeller med ultralåg volym, där så krävs.
”Tekniken är avgörande”
Roberto Fedeli, Aston Martins CTO, kommenterar företagets satsning på ny teknik så här:
– Tekniken är avgörande i konstruktionen av DBR22, med genomgående omfattande användning av kolfiber, och användningen av 3D-printing för tillverkning av en strukturell komponent. Som sådan visar DBR22 upp Aston Martins unika kapacitet, med design i världsklass kombinerat med ett smidigt, intelligent förhållningssätt till ingenjörskonst och produktion.