Ikoniskt sportbilsmärke tar sig an AM

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 24 augusti 2022
Enligt Aston Martin finns det flera fördelar med att använda 3D-printing som tillverkningsmetod, bland annat för att spara på vikten. Foto: Pressbild

Den brittiska sportbilstillverkaren Aston Martin har för första gången använt additiv tillverkning till en komponent för slutanvändning. Nya modellen DBR22 har utrustats med en 3D-printad bakre hjälpram.

Det anrika bilmärket är kanske mest känt för gemene man tack vare Bond-bilen i filmen ”Goldfinger” från 1964, en Aston Martin B5. I augusti presenterades företagets senaste modell, DBR22, i samband med Monterey Car Week i Kalifornien.

Printade i aluminium

För första gången har Aston Martin använt sig av 3D-printing, närmare bestämt till en bakre hjälpram (rear subframe). Komponenten består av flera 3D-printade delar i aluminium, som sedan sammanfogats för att bilda den färdiga ramen.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att fördelarna med tekniken är tydliga. Framför allt att den innebär en betydande viktbesparing utan någon minskning i styvheten, och dessutom möjligheten att göra specialdelar för modeller med ultralåg volym, där så krävs.

”Tekniken är avgörande”

Roberto Fedeli, Aston Martins CTO, kommenterar företagets satsning på ny teknik så här:

– Tekniken är avgörande i konstruktionen av DBR22, med genomgående omfattande användning av kolfiber, och användningen av 3D-printing för tillverkning av en strukturell komponent. Som sådan visar DBR22 upp Aston Martins unika kapacitet, med design i världsklass kombinerat med ett smidigt, intelligent förhållningssätt till ingenjörskonst och produktion.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype