Nu går tillverkningen som på räls

Dörrstopparna har printats med ett filament som består av 80 procent rostfritt stål och 20 procent polymer, och kan användas i FDM-skrivare. Foto: Pressbild/Replique

Det franska transportföretaget Alstom, som bland annat tillverkar tåg, har tillsammans med servicebyrån Replique kvalificerat en metalldel för serieproduktion med additiv tillverkning. Det handlar om en dörrstoppare.

Att producera tågdelar i små partier är dyrt eftersom den ofta kräver tillverkning av formar och andra verktyg. Därför undersökte Alstom möjligheterna med additiv tillverkning, i första hand när det gällde reservdelar. Nu har företaget tagit ännu ett steg i sin AM-resa och börjat serietillverka en första del: en dörrstoppare.

På bara 1,5 månad kunde dörrstopparen testas och godkännas för serieproduktion genom samarbetet med Replique. Dörrstopparen sitter inne i tågvagnen vid en skiljedörr som separerar första och andra klass. Eftersom den är synlig inne i kupén var även estetiska aspekter viktiga och därför tillverkades den i rostfritt stål.

Den aktuella delen används på Alstoms tåg till en skiljedörr mellan första och andra klass. Foto: Pressbild/Alstom

Metall- och polymerfilament

Replique har bistått med kunskap om material- och teknikval. Dörrstopparen har printats med en FDM-skrivare och materialet Ultrafuse 316L, ett filament utvecklat av BASF som består av 80 procent rostfritt stål och 20 procent polymer. Under sintringsprocessen avlägsnas det polymera innehållet så endast metallen kvarstår och smälter samman till en solid metalldel.

Dörrstopparen ska användas i Alstom-tåg över hela världen, tåg av olika modeller och därför var det viktigt att ha en skalbar och decentraliserad tillverkning. En digitaliserad logistikkedja innebär för Alstoms del kortare ledtider för att leverera delar till deras kunder och en lokal on demand-produktion är betydligt mer kostnadseffektiv för företaget. AM eliminerar fasta kostnader och ger ekonomi i att tillverka även mindre serier.

– Additiv tillverkning är nu en viktig del av vår leveranskedja. Med Replique drar vi nytta av 3D-utskrift och materialexpertis, samt ett decentraliserat tillverkningsnätverk som täcker alla relevanta platser och teknologier. Deras end-to-end-tjänster gör att vi kan svara snabbare och mer kostnadseffektivt på olika kundkrav, säger Ben Boese, 3D Printing Hub Manager på Alstom Transport i Tyskland, i ett pressmeddelande.

Fler delar ska 3D-printas

Ben Boese säger att Alstom kommer att utnyttja teknikens fördelar genom att printa fler delar framöver:

– Vi kunde tillverka dörrstopparen på ett kostnadsneutralt sätt jämfört med konventionella metoder. Inom en snar framtid planerar vi att ytterligare utnyttja teknikens potential genom att skapa topologioptimerade konstruktioner av nya delar, eller till och med göra dem lättare genom att använda reducerad fyllning.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


3D-skanning avslöjar krigsbrott

3D-skanningföretaget Artec 3D har inlett ett samarbete med avdelningen för mänskliga rättigheter vid den nationella polisen i Ukraina. Detta för att dokumentera krigsförbrytelser i landet. Samarbetet presenterades i samband med en presskonferens i Luxembourg, där Artec 3D har sin hemvist. Genom 3D-skanning kan polisen samla in bevis för krigsförbrytelser, brott mot mänskligheten och folkmord som […]

Publicerat av: 

Nedslag under AM Summit

Heldagskonferensen AM Summit i Köpenhamn den 7 september samlade framför allt den danska AM-branschen, men även nordiska och internationella besökare. 3dp.se kikade in i montrarna hos några av de svenska utställarna för att höra vad besökarna var mest nyfikna på. 

Publicerat av: