Det franska transportföretaget Alstom, som bland annat tillverkar tåg, har tillsammans med servicebyrån Replique kvalificerat en metalldel för serieproduktion med additiv tillverkning. Det handlar om en dörrstoppare.
Att producera tågdelar i små partier är dyrt eftersom den ofta kräver tillverkning av formar och andra verktyg. Därför undersökte Alstom möjligheterna med additiv tillverkning, i första hand när det gällde reservdelar. Nu har företaget tagit ännu ett steg i sin AM-resa och börjat serietillverka en första del: en dörrstoppare.
På bara 1,5 månad kunde dörrstopparen testas och godkännas för serieproduktion genom samarbetet med Replique. Dörrstopparen sitter inne i tågvagnen vid en skiljedörr som separerar första och andra klass. Eftersom den är synlig inne i kupén var även estetiska aspekter viktiga och därför tillverkades den i rostfritt stål.
Metall- och polymerfilament
Replique har bistått med kunskap om material- och teknikval. Dörrstopparen har printats med en FDM-skrivare och materialet Ultrafuse 316L, ett filament utvecklat av BASF som består av 80 procent rostfritt stål och 20 procent polymer. Under sintringsprocessen avlägsnas det polymera innehållet så endast metallen kvarstår och smälter samman till en solid metalldel.
Dörrstopparen ska användas i Alstom-tåg över hela världen, tåg av olika modeller och därför var det viktigt att ha en skalbar och decentraliserad tillverkning. En digitaliserad logistikkedja innebär för Alstoms del kortare ledtider för att leverera delar till deras kunder och en lokal on demand-produktion är betydligt mer kostnadseffektiv för företaget. AM eliminerar fasta kostnader och ger ekonomi i att tillverka även mindre serier.
– Additiv tillverkning är nu en viktig del av vår leveranskedja. Med Replique drar vi nytta av 3D-utskrift och materialexpertis, samt ett decentraliserat tillverkningsnätverk som täcker alla relevanta platser och teknologier. Deras end-to-end-tjänster gör att vi kan svara snabbare och mer kostnadseffektivt på olika kundkrav, säger Ben Boese, 3D Printing Hub Manager på Alstom Transport i Tyskland, i ett pressmeddelande.
Fler delar ska 3D-printas
Ben Boese säger att Alstom kommer att utnyttja teknikens fördelar genom att printa fler delar framöver:
– Vi kunde tillverka dörrstopparen på ett kostnadsneutralt sätt jämfört med konventionella metoder. Inom en snar framtid planerar vi att ytterligare utnyttja teknikens potential genom att skapa topologioptimerade konstruktioner av nya delar, eller till och med göra dem lättare genom att använda reducerad fyllning.