F1-stallet printar 9 000 delar årligen

De 3D-printade delarna används framför allt vid tester med skalmodeller i så kallade vindtunnlar. Foto: Pressbild

Formel 1 avgörs inte bara på racingbanan. Förberedelserna är minst lika viktiga och McLaren Racing har därför sökt sig till 3D-printing och Stratasys stereolitografi-teknologi. Nu printas 9 000 bildelar om året för att vinna det viktiga racet utanför banan.

Det internationella bilsportförbundet FIA administrerar regelverket kring Formel 1. Efter tuffa pandemiår, som resulterade i uteblivna intäkter, har FIA beslutat om att skära ner i budgeten för de kommande åren. Det har inneburit utmaningar för F1-stallen.

McLaren har mött de utmaningarna med lösningar i form av 3D-printing. Med en flotta av fem Neo 800-3D-skrivare på sin bas i engelska Woking kan de printa alla aerodynamiska delar de behöver, men även jiggar, mallar och mindre formverktyg.

Delar som printats i en Stratasys Neo 800-skrivare. Foto: Pressbild

Används till skalmodeller

3D-printing används bland annat för tillverkning av främre och bakre vingar samt för karossdelar. De printade delarna används i första hand till skalmodeller, som är 60 procent av originalbilen, och som testas i vindtunnlar.

McLaren rapporterar stora framsteg efter att de har börjat använda tekniken. De 3D-printade delarna i skalmodellerna har visat sig ha en exakthet som innebär att man kan optimera bilens aerodynamik och på så sätt kapa sekunder på banan.

Det kortar även ledtiderna. Produktionstiden för delar till skalmodellerna är bara tre dagar, vilket i sin tur snabbar på utvecklingsfasen.

– Förutom snabbhet kan vi nu producera vindtunneldelar med överlägsen noggrannhet, detaljer och ytfinish, vilket har gjort det möjligt för vårt team att förbättra testning och hitta innovativa nya idéer för att förbättra prestandan. Jag kan inte nog betona hur viktiga dessa fördelar är i Formel 1, med supersnäva deadlines för att leverera bilar till nästa race, och där den minsta designiterationen kan göra hela skillnaden mellan att vinna, förlora eller ta upp positioner på banan, säger Tim Chapman, AM-chef på McLaren Racing, i ett pressuttalande.

Komponenter i full skala

Det har även inneburit kostnadsbesparingar, i synnerhet materialkostnader eftersom det blir lite materialspill jämfört med till exempel fräsning. Som material används Somos PerFORM Reflect resin som är specialutvecklat för vindtunnelsmodeller.

Nu tillverkas runt 9 000 delar årligen med Stratasys Neo 800-skrivare.

– Vi tillverkar inte bara prototyper längre, nu producerar vi många komponenter och verktyg i full storlek, säger Tim Chapman.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Freemelt siktar mot toppen

På bara ett år har personalstyrkan på svenska Freemelt fördubblats. Omsättningen har också skjutit i höjden på kort tid. I höstas började Daniel Gidlund som ny vd på företaget och en första viktig uppgift blir att undvika växtvärk – parallellt med fortsatt höga tillväxtambitioner.

Publicerat av: