tisdag 28 mars – vecka 13
De 3D-printade delarna används framför allt vid tester med skalmodeller i så kallade vindtunnlar. Foto: Pressbild
Formel 1 avgörs inte bara på racingbanan. Förberedelserna är minst lika viktiga och McLaren Racing har därför sökt sig till 3D-printing och Stratasys stereolitografi-teknologi. Nu printas 9 000 bildelar om året för att vinna det viktiga racet utanför banan.
Det internationella bilsportförbundet FIA administrerar regelverket kring Formel 1. Efter tuffa pandemiår, som resulterade i uteblivna intäkter, har FIA beslutat om att skära ner i budgeten för de kommande åren. Det har inneburit utmaningar för F1-stallen.
McLaren har mött de utmaningarna med lösningar i form av 3D-printing. Med en flotta av fem Neo 800-3D-skrivare på sin bas i engelska Woking kan de printa alla aerodynamiska delar de behöver, men även jiggar, mallar och mindre formverktyg.
3D-printing används bland annat för tillverkning av främre och bakre vingar samt för karossdelar. De printade delarna används i första hand till skalmodeller, som är 60 procent av originalbilen, och som testas i vindtunnlar.
McLaren rapporterar stora framsteg efter att de har börjat använda tekniken. De 3D-printade delarna i skalmodellerna har visat sig ha en exakthet som innebär att man kan optimera bilens aerodynamik och på så sätt kapa sekunder på banan.
Det kortar även ledtiderna. Produktionstiden för delar till skalmodellerna är bara tre dagar, vilket i sin tur snabbar på utvecklingsfasen.
– Förutom snabbhet kan vi nu producera vindtunneldelar med överlägsen noggrannhet, detaljer och ytfinish, vilket har gjort det möjligt för vårt team att förbättra testning och hitta innovativa nya idéer för att förbättra prestandan. Jag kan inte nog betona hur viktiga dessa fördelar är i Formel 1, med supersnäva deadlines för att leverera bilar till nästa race, och där den minsta designiterationen kan göra hela skillnaden mellan att vinna, förlora eller ta upp positioner på banan, säger Tim Chapman, AM-chef på McLaren Racing, i ett pressuttalande.
Det har även inneburit kostnadsbesparingar, i synnerhet materialkostnader eftersom det blir lite materialspill jämfört med till exempel fräsning. Som material används Somos PerFORM Reflect resin som är specialutvecklat för vindtunnelsmodeller.
Nu tillverkas runt 9 000 delar årligen med Stratasys Neo 800-skrivare.
– Vi tillverkar inte bara prototyper längre, nu producerar vi många komponenter och verktyg i full storlek, säger Tim Chapman.
Mittuniversitetet drar i höst igång en magisterutbildning i additiv tillverkning med inriktning på metalliska material. Förhoppningen är att den ska kunna bidra till kompetensförsörjningen inom industrin.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. mars, 2023
Bauer har utvecklat ett hockeyhjälmsfoder med en förbättrad stötdämpande funktion. Detta tack vare EOS patenterade lösning Digital Foam som gör det möjligt att personalisera varje hjälm med 3D-printing.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. mars, 2023
Nano Dimension har lagt ett bud på Stratasys och vill förvärva bolaget för 18 dollar per aktie, totalt 1,1 miljard dollar. Enligt Nano Dimension skulle det skapa en stark marknadsledande aktör inom AM, men budet sågas av bransch-analytiker.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. mars, 2023
Forskare vid Sandia National Labratories i USA har utvecklat en ny superlegering med additiv tillverkning. Materialet kan hjälpa kraftverk att generera mer energi samtidigt som de producerar mindre koldioxid.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 8. mars, 2023
Stilride, en svensk tillverkare av elmotorcyklar, har ingått ett samarbete med svensk-franska mjukvaruföretaget inom robotik, Adaxis. Ett samarbete som ska innebära att delar ska kunna 3D-printas i lokala mikrofabriker.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige