F1-stallet printar 9 000 delar årligen

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 28 september 2022
De 3D-printade delarna används framför allt vid tester med skalmodeller i så kallade vindtunnlar. Foto: Pressbild

Formel 1 avgörs inte bara på racingbanan. Förberedelserna är minst lika viktiga och McLaren Racing har därför sökt sig till 3D-printing och Stratasys stereolitografi-teknologi. Nu printas 9 000 bildelar om året för att vinna det viktiga racet utanför banan.

Det internationella bilsportförbundet FIA administrerar regelverket kring Formel 1. Efter tuffa pandemiår, som resulterade i uteblivna intäkter, har FIA beslutat om att skära ner i budgeten för de kommande åren. Det har inneburit utmaningar för F1-stallen.

McLaren har mött de utmaningarna med lösningar i form av 3D-printing. Med en flotta av fem Neo 800-3D-skrivare på sin bas i engelska Woking kan de printa alla aerodynamiska delar de behöver, men även jiggar, mallar och mindre formverktyg.

Delar som printats i en Stratasys Neo 800-skrivare. Foto: Pressbild
Används till skalmodeller

3D-printing används bland annat för tillverkning av främre och bakre vingar samt för karossdelar. De printade delarna används i första hand till skalmodeller, som är 60 procent av originalbilen, och som testas i vindtunnlar.

McLaren rapporterar stora framsteg efter att de har börjat använda tekniken. De 3D-printade delarna i skalmodellerna har visat sig ha en exakthet som innebär att man kan optimera bilens aerodynamik och på så sätt kapa sekunder på banan.

Det kortar även ledtiderna. Produktionstiden för delar till skalmodellerna är bara tre dagar, vilket i sin tur snabbar på utvecklingsfasen.

– Förutom snabbhet kan vi nu producera vindtunneldelar med överlägsen noggrannhet, detaljer och ytfinish, vilket har gjort det möjligt för vårt team att förbättra testning och hitta innovativa nya idéer för att förbättra prestandan. Jag kan inte nog betona hur viktiga dessa fördelar är i Formel 1, med supersnäva deadlines för att leverera bilar till nästa race, och där den minsta designiterationen kan göra hela skillnaden mellan att vinna, förlora eller ta upp positioner på banan, säger Tim Chapman, AM-chef på McLaren Racing, i ett pressuttalande.

Komponenter i full skala

Det har även inneburit kostnadsbesparingar, i synnerhet materialkostnader eftersom det blir lite materialspill jämfört med till exempel fräsning. Som material används Somos PerFORM Reflect resin som är specialutvecklat för vindtunnelsmodeller.

Nu tillverkas runt 9 000 delar årligen med Stratasys Neo 800-skrivare.

– Vi tillverkar inte bara prototyper längre, nu producerar vi många komponenter och verktyg i full storlek, säger Tim Chapman.

Läs vidare

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Desktop Metals aktieägare säger ja till förvärv

Nu har Desktop Metals aktieägare sagt sitt om Nano Dimensions bud på företaget som kom i somras. En majoritet röstade för ett förvärv och affären är därmed ett steg närmare att kunna realiseras.
Ric-Fulop-1024x683

Sandvik säljer del i BEAMIT och fokuserar på metallpulver

Förra året tog Sandvik beslut om en reviderad strategi för affärsområdet Additive Manufacturing med primärt fokus på metallpulver. Som ett led i det säljer Sandvik nu sin del i BEAMIT, och släpper även ett nytt metallpulver.
Faraz Deirmina, Sandvik with Osprey® HWTS 50

Senaste nytt

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Svenskt företag bakom Japans största robotcell

Det svenska företaget ADDICT3D, som jobbar med robotintegration, har utvecklat Japans (hittills) största 3D-skrivare med robotarm. Ett första steg mot att etablera sig på den enorma japanska AM-marknaden och bli "big in Japan". 
Circulus kollage

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Prototal storsatsar både i Malmö och Jönköping

Prototal Industries har den senaste tiden gjort stora investeringar inom additiv tillverkning. I Jönköping har maskinparken förstärkts med tre nya SLA-maskiner och i Malmö görs plats för totalt 36 HP-skrivare.
Prototal MJF