Stratasys satsar på automatiserad efterbehandling

Den nya efterbehandlingslösningen är kompatibel med 3D-skrivare av modellen Origin One. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Stratasys ställer i år ut på Formnext i en av mässans största montrar. Där visas AM-lösningar för alla steg i värdekedjan under temat “Let’s Talk Manufacturing”.

Bland nyheterna som ställs ut finns en automatiserad efterbehandlingslösning till 3D-skrivaren Origin One, P3 Automated Production Cell. Denna ska automatisera flödet mellan flera Origin One-skrivare och efterbehandlingsutrustning för rengöring, torkning och härdning. Det ska leda till kostnadsbesparingar genom ett minskat personalbehov så att företagen kan skala upp och effektivisera sin produktion.

Stratasys kallar detta för ett “demonstration project” och lämnar inga fler detaljer i nuläget. Det finns inte heller några uppgifter om när en sådan lösning kan komma ut på marknaden.

Andy Langfeld. Foto: Arkiv

Tillskott i materialportföljen

Under Formnext, som pågår den 15-18 november på Messe Frankfurt, visas även nyheter på materialsidan för samtliga av Stratasys tekniker: stereolitografi, SAF, FDM, P3 och PolyJet. Det finns ett samarbete med ett flertal materialtillverkare, bland andra Arkema/Kimya, Victrex och Covestro, som Stratasys förvärvade tidigare i år.

– Under de senaste två och ett halvt åren har vårt fokus utökats från att bygga upp vår hårdvaruportfölj till att arbeta med viktiga industripartners för att utveckla ett brett utbud av användningsspecifika lösningar. Dessa kompletta lösningar omfattar hårdvara, mjukvara, material och tjänster som skapar nya affärsmöjligheter för våra kunder, säger Andy Langfeld, President EMEA på Stratasys i ett uttalande från företaget.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Freemelt siktar mot toppen

På bara ett år har personalstyrkan på svenska Freemelt fördubblats. Omsättningen har också skjutit i höjden på kort tid. I höstas började Daniel Gidlund som ny vd på företaget och en första viktig uppgift blir att undvika växtvärk – parallellt med fortsatt höga tillväxtambitioner.

Publicerat av: