Daimler rullar vidare på sin AM-resa

Daimler Buses nya e-handelslösning ska “revolutionera tillverkningen av reservdelar”. Foto: Pressbild

Förra året skrev 3dp.se om Daimler Buses som byggt ett mobilt 3D-printingcenter för produktion av reservdelar. Sedan dess har företaget utökat med en hel e-handelslösning så att bussoperatörerna själva kan tillverka de komponenter de behöver.

Lösningen är ett samarbete mellan busstillverkaren Daimler Buses, Wibu-Systems, som erbjuder krypterade licenser, samt Farsoon Technologies som tillhandahåller 3D-skrivarsystem. Tillsammans vill de tre företagen vända upp och ned på tillverkningen av reservdelar och driva på utvecklingen av Industry 4.0 och MaaS (Manufacturing-as-a-Service).

Daimler Buses tillverkar bussar under varumärkena Daimler och Setra, samt reservdelar till dessa. Via webbshoppen Omniplus kan bussoperatörerna nu köpa och printa en rad olika licensierade reservdelar när – och där – de behöver dem. Mellanhanden tas ut ur ekvationen och operatörerna kan skapa en egen “reservdelsfabrik” i miniformat.

Antalet tillgängliga delar växer

Till att börja med finns omkring hundra olika komponenter tillgängliga i webbshoppen. En siffra som ständigt växer och Daimler Buses har identifierat runt 40 000 delar i deras katalog som potentiellt kan 3D-printas i framtiden.

Delarna kan antingen beställas via närmaste servicepartner som är kopplad till Omniplus, eller så kan operatörerna själva printa dem i en Farsoon-certifierad 3D-skrivare. Kunden köper en krypterad 3D-printinglicens som är giltig för den aktuella delen och i rätt antal.

Visas under Formnext

Additiv tillverkning innebär att Daimler kan erbjuda en flexibel försörjning av reservdelar och därmed hålla bussarna rullande, istället för att de ska bli stående i väntan på att delen ska tillverkas och skickas till rätt plats. Detta decentraliserade tillverkningssätt innebär också att man kan undvika onödig lagerhållning och minska transportkostnaderna, vilket i sig ska leda till både ekonomiska och miljömässiga vinster.

Daimler Buses, Farsoon Technologies och Wibu-Systems kommer att visa sin gemensamma lösning i samband med Formnext i Frankfurt, den 15-18 november.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Freemelt siktar mot toppen

På bara ett år har personalstyrkan på svenska Freemelt fördubblats. Omsättningen har också skjutit i höjden på kort tid. I höstas började Daniel Gidlund som ny vd på företaget och en första viktig uppgift blir att undvika växtvärk – parallellt med fortsatt höga tillväxtambitioner.

Publicerat av: