3D-printad version av klassisk Lego-anka

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 8 november 2022
Den 3D-printade ankan, som har en rörlig näbb, kommer att säljas endast under tre helger i november. Foto: Pressbild

Danska leksaksjätten Lego släpper nu en limiterad upplaga av företagets första kommersiella 3D-printade figur, en replika av den ikoniska träankan.

Ankan, som ursprungligen tillverkades i trä, skapades av Legos grundare Ole Kirk Kristiansen. Den 3D-printade varianten är en miniatyrfigur med rörlig näbb, precis som originalet.

Lego har numera ett team som jobbar med additiv design och tillverkning. För tre år sedan printades en specialutgåva av en figur som besökarna på Legos Inside Tour, en 2,5 dagars rundvisning, fick som en gåva.

Väntar på feedback

Ankan är den första kommersiellt tillgängliga figuren. Ett pilotprojekt som Lego hoppas ska ge positiv återkoppling från fansen för att inspirera till framtida innovationer.

– Vi är väldigt exalterade inför möjligheterna med additiv tillverkning och kan inte vänta på att höra från våra fans. Vi kommer att använda deras feedback för att skapa framtida innovationer i takt med att vi fortsätter att testa gränserna för 3D-printingteknologin, säger Ronen Hadar, chef för Legos team för additiv design och tillverkning.

Säljs under tre helger

Den additiva tillverkningen sker parallellt med Legos övriga produktion. Företaget använder formsprutning för att tillverka legobitar i stora serier i rask takt. Den nya tekniken ska ge större flexibilitet för innovation, till exempel för att kunna erbjuda mindre serier av vissa produkter.

Den 3D-printade ankan kommer att finnas till försäljning på Lego House i danska Billund under tre helger i november: den 11-13/11, 18-20/11 och 25-27/11. Varje dag släpps ett begränsat antal och varje hushåll för köpa max en figur var. Alla köpare uppmanas att delta i en online-undersökning för att ge Lego feedback om projektet.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype