Lukrativ framtid spås för AM i metall

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 7 december 2022
Powder Bed Fusion-teknologierna kommer stå sig starka, enligt Smartechs prognoser, men även Metal Binder Jetting är på uppåtgående. Grafik: Smartech

År 2031 väntas metallkomponenter värda 75 miljarder dollar produceras årligen med additiv tillverkning. Detta enligt analysföretaget Smartechs senaste prognos.

Företaget har tagit fram faktiska siffror för AM i metall från 2021 och kombinerar dessa med förväntade volymer år 2025 respektive 2030. Resultaten visar att pulverbäddsteknologierna (PBF) är mest utbredda i dagsläget, men ser även ut att ha en positiv utvecklingskurva de kommande åren. Förra året producerades drygt 20 miljoner delar årligen med PBF, 2025 väntas den siffran ha stigit till närmare 50 miljoner och 2031 till nästan 120 miljoner delar.

Även de andra teknologierna kommer att öka och konkurrera med konventionella tillverkningsmetoder, om man får tro Smartech. Framför allt Metal Binder Jetting (MBJ) men även Bound Metal Extrusion (BME) och Directed Energy Deposition (DED), dock på betydligt blygsammare nivåer.

Enligt analysföretagets prognos är det framför allt produkter för slutanvändning som förväntas stå för den stora volymökningen, vilket befäster trenden från tidigare år om en ökad industrialisering inom branschen. Flygindustrin och den medicinska sektorn är fortsatt de mest attraktiva områdena för att hitta värde genom användning av AM jämfört med traditionell tillverkning.

Marknaden för additiv tillverkning i metall väntas öka stort, enligt Smartech. Foto: Arkiv

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype