Skalbar efterbehandling en akilleshäl

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 14 december 2022
För att kunna växa ser företagen ett behov av förbättrad efterbehandling, enligt årets rapport från Post-Process. Foto: Arkiv

De efterbehandlingsprocesser som finns tillgängliga för additiv tillverkning i dag är inte tillräckliga för att möta morgondagens behov. Det visar siffror från en färsk rapport i ämnet.

Det är fjärde året som det amerikanska företaget Post-Process gör undersökningen om det lite bortglömda, men kritiska, tredje steget i tillverkningsprocessen: efterbehandlingen. Enligt företaget är målet med rapporten att staka ut en väg för den additiva branschen genom att peka på såväl utmaningar som möjligheter när det gäller efterbehandlingen. Detta för att kunna lägga rätt affärsstrategier.

Behöver framtidssäkra

Rapporten visar att bara var tredje svarar att de metoder de använder i dag är tillräckliga för både nutida och kommande behov. Nästan hälften, 44 procent, anser att metoderna är tillfredsställande i dagsläget men inte för framtiden, i takt med att de vill skala upp sin produktion.

Det skiljer en del mellan de olika 3D-printingteknologierna. De som använder resinbaserade processer, som till exempel DLP och SLA, ser störst utmaningar inför framtiden. Resin är vida känt för att vara ett besvärligt material att ha att göra med, och efterbehandlingen kan enligt rapporten utgöra ett hinder för att utöka produktionen.

Användare av pulverbäddsbaserade teknologier ser störst utmaningar med efterbehandlingen i dag, men även att det kan bli problem i framtiden. De ser också störst behov av investeringar framåt.

Tiden en avgörande faktor

På vilket sätt utgör efterbehandlingen ett hinder i produktionen i dag? Mer än hälften svarar att tidsåtgången är den största huvudvärken, men även de färdiga detaljernas exakthet och att kvalificerad arbetskraft används för enkla arbetsuppgifter.

De flesta som svarat på undersökningen använder olika extruderingsteknologier som FDM, FFF och MEM (54 procent), vat-photopolymerization som SLA, DLP och DLS (48 procent) och pulverbädd som SLS och EMB (37 procent).

Deltagarna svarar att de mest använda efterbehandlingsstegen är att ta bort stödstrukturer, resin eller pulver samt att förbättra ytan på detaljen, men även härdning och färgning är ofta förekommande.

”Annual Additive Post-Processing Survey: Trends Report 2022” i sin helhet finns att ladda ner här kostnadsfritt.

Läs vidare

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D

Senaste nytt

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D