Designkurs fulltecknad – ny omgång i vår

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 19 december 2022
Kursansvarig Jan Johansson från Rise och studenten Ewa Jagoda Kusmierz från Addema/Prototal i samtal.

I höstas startade Campus Värnamo en ny distanskurs i design för additiv tillverkning. Kursens 20 platser blev snabbt fulltecknade och nu är det klart att det blir en ny omgång under våren. 

– Det är riktigt roligt och det visar att vi känt av branschen rätt, säger Niclas Stensson som är utvecklingsstrateg på Campus Värnamo och styrelseledamot i branschföreningen Sveat.

Niclas Stensson, utvecklingsstrateg Campus Värnamo. Foto: Pressbild

Han berättar att det på höstens kurs varit deltagare från Malmö i söder till Luleå i norr. Kursen är framtagen tillsammans med företrädare för branschen genom Sveat och Campus Värnamos utbildning för 3D-printtekniker.

Kombinera jobb och studier

Nästa omgång startar vecka 12 och anmälan är redan öppen. Upplägget kommer att vara detsamma som för höstens kurs. Den går på distans och på halvfart för att deltagarna ska kunna kombinera arbete och studier.

Kursen riktar sig till personer som redan är ute i arbetslivet och vill höja sin kompetens inom området, till exempel de som i dag jobbar med 3D-modellering och CAD. Det är tre träffar under terminen där studenterna kan medverka antingen på plats eller digitalt.

Omgång även i höst

Campus Värnamo har beviljats av Myndigheten för yrkeshögskolan att köra två kursomgångar till, så det blir ytterligare en chans nästa höst, för den som kanske inte har möjlighet under våren. Kursen ger 25 YH-poäng vilket innebär tio veckors studier på halvfart.

Förkunskapskravet är yrkeserfarenhet motsvarande minst ett års heltidsarbete inom design och/eller konstruktion inom tillverkande industri eller motsvarande kunskaper.

Läs mer på Campus Värnamos hemsida.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype