lördag 23 september – vecka 38
Genom att använda additiv tillverkning har Alstom kunnat korta ledtiderna och gjort stora kostnadsbesparingar. Foto: Pressbild
Franska transportföretaget Alstom implementerar den första 3D-printade serietillverkade delen i sitt elektriska höghastighetståg AGV. Detta innebär stora kostnadsbesparingar och avsevärt kortare ledtider.
Materialtillverkaren Loctite beskriver processen i en case study. Utgångspunkten var att Alstoms flotta av AGV-tåg hade ett tiotal år på nacken och vissa av delarna var i stort behov av att bytas ut. Bland annat handlade det om 200 fotstöd till AGV ETR575, som är ett höghastighetståg för passagerare.
Leverantören som tillverkat de ursprungliga fotstöden kunde inte stå till tjänst med reservdelar på grund av brist på material och formar för själva tillverkningen. Inköp av reservverktyg och formar för denna enskilda applikation skulle bli en dyr historia för Alstom, därför började företaget titta på alternativa tillverkningssätt. Till exempel undersöktes möjligheten med CNC-fräsning, men detta alternativ ströks eftersom det mer eller mindre skulle varit omöjligt att tillverka fotstöden med denna metod.
Alstom började istället att undersöka additiv tillverkning. SLS utvärderades och avvisades på grund av för höga kostnader för efterbearbetningen. Valet föll till slut på en Nexa3D av modell NXE400 som printar med DLP-teknologin.
Fotstöden ska klara stora slitningar eftersom de används av ett stort antal personer dagligen. Som material valdes därför ett resin från tillverkaren Loctige i en matt svart färg. Ett ABS-liknande material med hög slaghållfasthet och moderat HDT (Heat Deflection Temperature).
Genom att använda additiv tillverkning kunde Alstom i detta fall spara drygt 20 000 euro i tillverkningskostnad och korta ledtiden med 172 dagar. Tidigare var ledtiden 180 dagar, men med en Nexa3D-skrivare i huset kunde delarna istället produceras på bara en vecka. Det motsvarar en kostnadsbesparing på 25 procent och reducerade ledtider med 96 procent. Företaget beskriver detta som en monumental skillnad.
Övergången till additiv tillverkning innebär också möjligheten till snabba iterationer och produktionen kan dessutom göras on demand när delarna behövs. Alstom tittar därför på fler delar som kan tillverkas med AM.
– Vi var väldigt intresserade av teknologin, och investerade därför i en NXE400 för att ha intern kapacitet för att skriva ut delarna med Loctite-materialet. Vi uppskattar att detta resin kan uppfylla kundernas specifikationer, och vi överväger att printa fler delar till vår flotta av tåg, säger Lorenzo Gasparoni på Alstom.
Alstom har tidigare nyttjat 3D-tekniken för att tillverka dörrstoppare. Du kan läsa mer om det projektet här.
Hive3D Builders är ett av flera företag som utforskar möjligheterna med 3D-utskrift inom byggbranschen. Nyligen tillkännagav företaget ett nytt material som nästan är koldioxidneutralt, vilket de beskriver som en “game changer”.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 19. september, 2023
Skalfasader är specialgjorda ytbeläggningar för tänder, som ska ge ett snyggare leende men som även kan användas i samband med behandling av tandsjukdomen parodontit. Nu kan dessa 3D-printas för individuell anpassning till patientens tänder.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 8. september, 2023
Style Collection, som tillverkar 3D-printade inredningsdetaljer och möbler, använder en unik lösning för att skydda digitala tillgångar och sin design mot illegal kopiering och förfalskning.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 30. augusti, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige