Tågtillverkare sparar stort med AM

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 9 januari 2023
Genom att använda additiv tillverkning har Alstom kunnat korta ledtiderna och gjort stora kostnadsbesparingar. Foto: Pressbild

Franska transportföretaget Alstom implementerar den första 3D-printade serietillverkade delen i sitt elektriska höghastighetståg AGV. Detta innebär stora kostnadsbesparingar och avsevärt kortare ledtider.

Materialtillverkaren Loctite beskriver processen i en case study. Utgångspunkten var att Alstoms flotta av AGV-tåg hade ett tiotal år på nacken och vissa av delarna var i stort behov av att bytas ut. Bland annat handlade det om 200 fotstöd till AGV ETR575, som är ett höghastighetståg för passagerare.

Leverantören som tillverkat de ursprungliga fotstöden kunde inte stå till tjänst med reservdelar på grund av brist på material och formar för själva tillverkningen. Inköp av reservverktyg och formar för denna enskilda applikation skulle bli en dyr historia för Alstom, därför började företaget titta på alternativa tillverkningssätt. Till exempel undersöktes möjligheten med CNC-fräsning, men detta alternativ ströks  eftersom det mer eller mindre skulle varit omöjligt att tillverka fotstöden med denna metod.

Fotstödet som tillverkats med AM. Foto: Pressbild
96 procents kortare ledtid

Alstom började istället att undersöka additiv tillverkning. SLS utvärderades och avvisades på grund av för höga kostnader för efterbearbetningen. Valet föll till slut på en Nexa3D av modell NXE400 som printar med DLP-teknologin.

Fotstöden ska klara stora slitningar eftersom de används av ett stort antal personer dagligen. Som material valdes därför ett resin från tillverkaren Loctige i en matt svart färg. Ett ABS-liknande material med hög slaghållfasthet och moderat HDT (Heat Deflection Temperature).

Genom att använda additiv tillverkning kunde Alstom i detta fall spara drygt 20 000 euro i tillverkningskostnad och korta ledtiden med 172 dagar. Tidigare var ledtiden 180 dagar, men med en Nexa3D-skrivare i huset kunde delarna istället produceras på bara en vecka. Det motsvarar en kostnadsbesparing på 25 procent och reducerade ledtider med 96 procent. Företaget beskriver detta som en monumental skillnad.

Vill tillverka fler delar med AM

Övergången till additiv tillverkning innebär också möjligheten till snabba iterationer och produktionen kan dessutom göras on demand när delarna behövs. Alstom tittar därför på fler delar som kan tillverkas med AM.

– Vi var väldigt intresserade av teknologin, och investerade därför i en NXE400 för att ha intern kapacitet för att skriva ut delarna med Loctite-materialet. Vi uppskattar att detta resin kan uppfylla kundernas specifikationer, och vi överväger att printa fler delar till vår flotta av tåg, säger Lorenzo Gasparoni på Alstom.

Alstom har tidigare nyttjat 3D-tekniken för att tillverka dörrstoppare. Du kan läsa mer om det projektet här.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype