Tågtillverkare sparar stort med AM

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 9 januari 2023
Genom att använda additiv tillverkning har Alstom kunnat korta ledtiderna och gjort stora kostnadsbesparingar. Foto: Pressbild

Franska transportföretaget Alstom implementerar den första 3D-printade serietillverkade delen i sitt elektriska höghastighetståg AGV. Detta innebär stora kostnadsbesparingar och avsevärt kortare ledtider.

Materialtillverkaren Loctite beskriver processen i en case study. Utgångspunkten var att Alstoms flotta av AGV-tåg hade ett tiotal år på nacken och vissa av delarna var i stort behov av att bytas ut. Bland annat handlade det om 200 fotstöd till AGV ETR575, som är ett höghastighetståg för passagerare.

Leverantören som tillverkat de ursprungliga fotstöden kunde inte stå till tjänst med reservdelar på grund av brist på material och formar för själva tillverkningen. Inköp av reservverktyg och formar för denna enskilda applikation skulle bli en dyr historia för Alstom, därför började företaget titta på alternativa tillverkningssätt. Till exempel undersöktes möjligheten med CNC-fräsning, men detta alternativ ströks  eftersom det mer eller mindre skulle varit omöjligt att tillverka fotstöden med denna metod.

Fotstödet som tillverkats med AM. Foto: Pressbild
96 procents kortare ledtid

Alstom började istället att undersöka additiv tillverkning. SLS utvärderades och avvisades på grund av för höga kostnader för efterbearbetningen. Valet föll till slut på en Nexa3D av modell NXE400 som printar med DLP-teknologin.

Fotstöden ska klara stora slitningar eftersom de används av ett stort antal personer dagligen. Som material valdes därför ett resin från tillverkaren Loctige i en matt svart färg. Ett ABS-liknande material med hög slaghållfasthet och moderat HDT (Heat Deflection Temperature).

Genom att använda additiv tillverkning kunde Alstom i detta fall spara drygt 20 000 euro i tillverkningskostnad och korta ledtiden med 172 dagar. Tidigare var ledtiden 180 dagar, men med en Nexa3D-skrivare i huset kunde delarna istället produceras på bara en vecka. Det motsvarar en kostnadsbesparing på 25 procent och reducerade ledtider med 96 procent. Företaget beskriver detta som en monumental skillnad.

Vill tillverka fler delar med AM

Övergången till additiv tillverkning innebär också möjligheten till snabba iterationer och produktionen kan dessutom göras on demand när delarna behövs. Alstom tittar därför på fler delar som kan tillverkas med AM.

– Vi var väldigt intresserade av teknologin, och investerade därför i en NXE400 för att ha intern kapacitet för att skriva ut delarna med Loctite-materialet. Vi uppskattar att detta resin kan uppfylla kundernas specifikationer, och vi överväger att printa fler delar till vår flotta av tåg, säger Lorenzo Gasparoni på Alstom.

Alstom har tidigare nyttjat 3D-tekniken för att tillverka dörrstoppare. Du kan läsa mer om det projektet här.

Senaste nytt

Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Lisa Antonsson har en bakgrund från Västerviksföretagen 3D Center och AM Printservice. Efter en kort avstickare är hon nu tillbaka i AM-branschen som projektledare för IMA 3DAM.
Lisa Antonsson
Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Spetsforskning inom AM i fokus på Rymdforum

Den 5-6 maj 2025 arrangerades konferensen Rymdforum i Trollhättan. Med Högskolan Väst och GKN Aerospace som medarrangörer kretsade det bland annat om hur AM kan effektivisera tillverkningen av komponenter till vätgasdrivna rymdraketer.
Rymdforum header
Spetsforskning inom AM i fokus på Rymdforum

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770
Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

Läs vidare

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770
Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Nästa Elmia 3D går av stapeln först om ett år, men underleverantörsmässan Elmia Subcontractor, som lockar en del utställare inom AM, arrangeras som vanligt i november.
Protech-Subcontractor
Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Första 3D-printade ansiktsimplantatet som tillverkats på sjukhuset

3D Systems och Universitetssjukhuset i Basel har genom ett samarbete producerat och opererat in det första 3D-printade ansiktsimplantatet i PEEK – allt på plats på sjukhuset.
Still 2025-03-18 163620_1.29.1 ver 2
Första 3D-printade ansiktsimplantatet som tillverkats på sjukhuset