I november kom nyheten att servicebyrån Addema förvärvats av Prototal Industries. Nu börjar pusselbitarna kring övertagandet falla på plats och inom den närmaste framtiden är tanken att allt ska vara klart.
– Addema kommer då att vara en del av Prototal-gruppen och all personal flyttar med, berättar Claes Sjödahl som tillsammans med kollegan Samuel Löfstrand startade Addema 2014.
Det innebär att de tre anställda som företaget hade vid förvärvet får anställning hos Prototal. Claes Sjödahl får en tjänst med ansvar för strategiskt sälj med särskilt fokus på additiv tillverkning.
– Det är jättekul och jag ser verkligen fram emot att få fokusera på kunderna, säger han om sin nya roll.
Samuel Löfstrand blir enhetschef på 3D-printavdelningen i Jönköping och kollegan Eva får en helt nyskapad roll i bolaget med ansvar för design för additiv tillverkning.
Flyttar över maskiner
För tillfället håller Addema på att avveckla verksamheten i lokalerna i Jönköping. I månadsskiftet januari-februari går det första flyttlasset med maskiner. Företagets tre SLS-skrivare, bland annat en EOS P 770, kommer att förstärka kapaciteten hos Prototal GTP i Ystad som redan har flera EOS-maskiner som rullar i sin produktion.
Totalt har Prototal sedan tidigare drygt 80 professionella AM-system i maskinparken. Addemas två SLA-skrivare kommer att flyttas till Prototal i Jönköping och utöka kapaciteten där. Utrustningen för puts och lack fördelas på de två svenska anläggningarna.
”Häftig resa”
När det nu börjar bli dags att stänga Addema-butiken för gott är det inga ledsna miner, snarare tvärtom.
– Det känns bara positivt. Jag trodde det skulle vara lite vemodigt att lämna ett bolag som jag drivit i åtta år, men jag ser verkligen fram emot att få vara med på den resa som Prototal gör. Det är så häftigt, säger Claes Sjödahl som innan han startade Addema jobbade 14 år på Prototal. Men han går inte tillbaka till ruta ett, poängterar han.
– Det företaget jag lämnade är ett helt annat än det jag kommer tillbaka till. Det är snarare till ruta tio än ruta ett, det har verkligen varit en stor utveckling. Det ska bli så kul att få se vartåt det bär för Prototal och för hela vår bransch.
Positiv respons
Även responsen från kunderna har varit bra.
– Det viktigaste för oss i den här processen är att ta hand om våra kunder på bästa sätt och de har bara varit positiva till det som skett. Prototal har en betydligt bredare portfölj och det innebär att våra kunder får tillgång till fler tekniker, material och en helt annan kapacitet, säger Claes Sjödahl.