Ford öppnar 3D-printingcenter i Tyskland

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 15 februari 2023
Ford har öppnat ett center för 3D-printing på fabriken i Köln. Foto: Pressbild

I slutet av året rullar den första helelektriska modellen av Ford, som är tillverkad i Europa, av det löpande bandet. Additiv tillverkning spelar en viktig roll i detta och nu öppnar Ford ett helt nytt center för 3D-printing på fabriken i Köln.

Ford i Köln var tidigt ute med att använda AM-tekniken, redan på 1990-talet användes 3D-printade komponenter för testbilar och prototyper. På Fords fabrik i spanska Valencia har man tagit fram en katalog med mer än 5 000 delar som kan tillverkas med 3D-printing. Under 2021 3D-printades hela 20 000 delar.

Det nya centret i Köln ska utrustas med tolv högteknologiska 3D-skrivare som ska användas för att tillverka plast- och metallkomponenter i varierande storlekar. Den största skrivaren kan producera delar som väger 15 kilo och är 2,4 meter långa, 1,2 meter breda och 1 meter höga. Det framgår av ett pressmeddelande från Ford.

– Vi tillverkar i första hand verktyg och andra hjälpmedel för vår egen produktion här. Varje enskild del kan vara helt unik, men med samma kvalitet, säger Fords 3D-printingingenjör, Nurah Al-Haj-Mustafa.

Större flexibilitet

Det kan handla om mätverktyg för att kontrollera dimensioner eller för att fästa Ford-logotypen, men i framtiden tillverkning av karosserier med robotar. Komponenter för piloter och småseriebilar kan också tillverkas i det nya 3D-printcentret.

Användningen av AM kan också spara såväl tid som pengar vid tillverkning av komponenter i små volymer, upp till 80 procent jämfört med dagens konventionella gjutprocess. Det finns även besparingar att göra på materialsidan. Fords forsknings- och innovationscenter i Aachen i Tyskland driver just nu en pilotprojekt för att kunna återanvända granulat från 3D-printing.

Nurah Al-Haj-Mustafa, 3D-printingingenjör på Ford, och Rene Wolf, Managing Director för tillverkning på Ford-Werke, inspekterar den största 3D-skrivaren vid Fords nya 3D-printingcenter i Köln. Foto: Pressbild
Korta kontaktvägar

Alla Ford-anställda kan enkelt komma i kontakt med det nya centret via en app.

– Vi vill ha ett ”start-up”-sätt med korta avstånd och lite byråkrati. De delar som medarbetarna vill ha kan snabbt designas och produceras av vårt 3D-printteam, säger Oliver Färber, chef för motorfabriken och ansvarig för 3D-printcentret.

3D-printcentret har redan tagit fram ett dörrkantskydd som nu testas i slutmontering och kan användas på andra arbetsstationer i framtiden. Ett ergonomiskt förbättrat hjälpmedel för montering av krockkuddar testas också.

”Framtidens fabrik”

Man har även 3D-printat flera delar för den framtida produktionen av den helelektriska bilmodellen som som ska tillverkas i Köln. Bland annat 1 800 skyddsdelar som ska säkerställa att dörrarna inte skadas under transporten till produktionslinjen.

– Jag är glad att vi kan öppna vårt nya 3D-printcenter innan vi lanserar vår nya elbilsmodell. Detta gör det möjligt för oss att skaffa oss värdefull erfarenhet, säger Rene Wolf, Managing director, Manufacturing, Ford-Werke.

Han avslutar:

– 3D-printcentret är ett bra exempel på vår vision för produktion vid Kölns elektrifieringscenter. Det här kommer att bli framtidens fabrik.

Senaste nytt

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Formlabs tar upp kampen med formsprutning

Med ett tio gånger så starkt resin och en supersnabb härdningslösning hoppas Formlabs kunna krympa avståndet till formsprutning för 3D-printing som tillverkningsmetod.
Formlabs 2

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Läs vidare

Magnetism kan minska fel vid 3D-utskrift

Säkerhetskritiska komponenter för flyg och Formel 1-bilar kan en dag 3D-printas med en ny teknik, utvecklad av forskare vid UCL och University of Greenwich, som avsevärt minskar brister i tillverkningsprocessen.
magnetisum-4821412_1280

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft