Ford öppnar 3D-printingcenter i Tyskland

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 15 februari 2023
Ford har öppnat ett center för 3D-printing på fabriken i Köln. Foto: Pressbild

I slutet av året rullar den första helelektriska modellen av Ford, som är tillverkad i Europa, av det löpande bandet. Additiv tillverkning spelar en viktig roll i detta och nu öppnar Ford ett helt nytt center för 3D-printing på fabriken i Köln.

Ford i Köln var tidigt ute med att använda AM-tekniken, redan på 1990-talet användes 3D-printade komponenter för testbilar och prototyper. På Fords fabrik i spanska Valencia har man tagit fram en katalog med mer än 5 000 delar som kan tillverkas med 3D-printing. Under 2021 3D-printades hela 20 000 delar.

Det nya centret i Köln ska utrustas med tolv högteknologiska 3D-skrivare som ska användas för att tillverka plast- och metallkomponenter i varierande storlekar. Den största skrivaren kan producera delar som väger 15 kilo och är 2,4 meter långa, 1,2 meter breda och 1 meter höga. Det framgår av ett pressmeddelande från Ford.

– Vi tillverkar i första hand verktyg och andra hjälpmedel för vår egen produktion här. Varje enskild del kan vara helt unik, men med samma kvalitet, säger Fords 3D-printingingenjör, Nurah Al-Haj-Mustafa.

Större flexibilitet

Det kan handla om mätverktyg för att kontrollera dimensioner eller för att fästa Ford-logotypen, men i framtiden tillverkning av karosserier med robotar. Komponenter för piloter och småseriebilar kan också tillverkas i det nya 3D-printcentret.

Användningen av AM kan också spara såväl tid som pengar vid tillverkning av komponenter i små volymer, upp till 80 procent jämfört med dagens konventionella gjutprocess. Det finns även besparingar att göra på materialsidan. Fords forsknings- och innovationscenter i Aachen i Tyskland driver just nu en pilotprojekt för att kunna återanvända granulat från 3D-printing.

Nurah Al-Haj-Mustafa, 3D-printingingenjör på Ford, och Rene Wolf, Managing Director för tillverkning på Ford-Werke, inspekterar den största 3D-skrivaren vid Fords nya 3D-printingcenter i Köln. Foto: Pressbild
Korta kontaktvägar

Alla Ford-anställda kan enkelt komma i kontakt med det nya centret via en app.

– Vi vill ha ett ”start-up”-sätt med korta avstånd och lite byråkrati. De delar som medarbetarna vill ha kan snabbt designas och produceras av vårt 3D-printteam, säger Oliver Färber, chef för motorfabriken och ansvarig för 3D-printcentret.

3D-printcentret har redan tagit fram ett dörrkantskydd som nu testas i slutmontering och kan användas på andra arbetsstationer i framtiden. Ett ergonomiskt förbättrat hjälpmedel för montering av krockkuddar testas också.

”Framtidens fabrik”

Man har även 3D-printat flera delar för den framtida produktionen av den helelektriska bilmodellen som som ska tillverkas i Köln. Bland annat 1 800 skyddsdelar som ska säkerställa att dörrarna inte skadas under transporten till produktionslinjen.

– Jag är glad att vi kan öppna vårt nya 3D-printcenter innan vi lanserar vår nya elbilsmodell. Detta gör det möjligt för oss att skaffa oss värdefull erfarenhet, säger Rene Wolf, Managing director, Manufacturing, Ford-Werke.

Han avslutar:

– 3D-printcentret är ett bra exempel på vår vision för produktion vid Kölns elektrifieringscenter. Det här kommer att bli framtidens fabrik.

Senaste nytt

Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

Branschföreningen SVEAT delar varje år ut ett utbildningsstipendium. Två gymnasieskolor har fått dela på stipendiet för att köpa in 3D-skrivarutrustning till undervisningen. 
Vvik_www-1 ver 2
Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

GKN Aerospace i Trollhättan har integrerat svenska Interspectrals programvara AM Explorer i sitt arbetsflöde för additiv tillverkning. Det ska leda till förbättrad kvalitetskontroll och optimerad resursanvändning.
Interspectral 1
GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Philip Kronholz Nilsson har jobbat som ortopedtekniker i 20 år. För ett par år sedan började han tillverka 3D-printade ortopediska skoinlägg, något som på kort tid har det blivit framgångsrikt.
Philip-1
3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Läs vidare

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Det är tvära kast när det gäller president Donald Trumps handelstullar och nu väntar prövning i USA:s högsta domstol. Analysfirman Wohlers Associates har tittat på hur tullarna skulle kunna påverka AM-branschen, och ser både hot och möjligheter.
dominik-luckmann-SInhLTQouEk-unsplash
Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Med över 150 bryggerier världen över är Heineken en av de största globala ölproducenterna. Bryggeriet i spanska Sevilla producerar välkända varumärken som Cruzcampo, Desperados, Heineken och Amstel. Där har förpackningschefen Juan Padilla González infört 3D-printing för att öka drifttiden och effektiviteten.
innovation-showcase
Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Startupen har printat tusentals delar åt Equinor

Startup-bolaget F3nice, med huvudkontor i Oslo, har 3D-printat drygt 4 000 metalldelar åt det statliga norska olje- och gasföretaget Equinor.
Troll C Sunset-26
Startupen har printat tusentals delar åt Equinor