Hållbarhet i praktiken med 3D-Action

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 22 mars 2023
Seyed Hosseini (till höger) är projektledare för 3D-Action och ansvarig för Applikationscenter för Additiv tillverkning på RISE. Foto: Pressbild/RISE (kollage)

Additiv tillverkning framhålls ofta som en hållbar tillverkningsmetod. Men hur kan 3D-printing bidra till ökad hållbarhet i praktiken? Om det handlar ett seminarium arrangerat av 3D-Action. 

– Additiv tillverkning kan ge mätbara effekter vad gäller hållbarhet och klimatavtryck. Exempel på det är minskade koldioxidutsläpp tack vare ”near-net-shape”-tillverkning och mindre materialspill, större möjlighet att reparera och återanvända, lokal tillverkning med minskat transportbehov samt möjlighet att använda biobaserade material, förklarar Seyed Hosseini, projektledare för 3D-Action och ansvarig för Applikationscenter för Additiv tillverkning på RISE i ett pressuttalande.

Seminariet hålls i Borås den 25 april och medverkar gör såväl stora som små företag som berättar om hur de arbetar för ökad hållbarhet med hjälp av additiv tillverkning. Bland annat berättar Ocean Tech Hub om möjligheterna med återvunnen plast och hur produktionen kan decentraliseras. VBN Components delar sina erfarenheter av hårda och hållbara material.

Det ges också möjlighet att diskutera frågor som rör AM med forskare och applikationsingenjörer från RISE, Chalmers och medverkande partner och företag.

 

Seminarium om hållbarhet

När: Tisdag 25/4, kl 9.30 – 15.00.
Var: Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3A, Borås.
Hur: Seminariet upplevs bäst på plats i Borås, men det finns möjlighet att delta digitalt. Anmälan kan göras via denna länk där det även finns mer information om eventet. Sista anmälningsdag är 21/4.
Pris: Kostnadsfritt och fri lunch för dem som deltar i Borås.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype