
Ceremonin för World Car Awards (WCA) som hölls nyligen i New York, fångade återigen uppmärksamheten från den globala bilindustrin, men något annat som fångade ögat var de 3D-printade troféerna som tilldelades vinnarna.
De sju troféerna är tillverkade av Replique och skapades av design- och ingenjörsföretaget Callum, under ledning av den legendariske bildesignern Ian Callum. De två företagen valdes ut av WCA-arrangörerna för ett kreativt uppdrag, att designa och producera en ny, unik och visuellt slagkraftig trofé som matchar de prestigefyllda utmärkelserna och vinnarna.
Troféerna är tillverkade i PA12-material och med SLS-teknik. Efter själva utskriftsprocessen användes olika efterbehandlingstekniker för att skapa en verklighetstrogen guldpläterad yta.
Iögonfallade pris
Hyundai var en av vinnarna och tog tre vinster för sin IONIQ 6. Dessa inkluderade ”World Car of the Year”, med företagets globala COO närvarande för att ta emot de eftertraktade 3D-troféerna.
– Tack vare de grundläggande egenskaperna för snabb, lågvolymsproduktion av vilken design som helst i ett stycke, oavsett komplexitet, var 3D-printing ett självklart val som produktionsmetod för detta projekt, säger Henrike Wonneberger, medgrundare och COO för Replique i en presskommentar om produktionen av troféerna.
– Vi är nöjda med resultatet och blev inte förvånade över att troféerna fick folk att vända sig om under ceremonin, tillägger hon.

”Övervinner begränsningar”
Enligt Ian Callum, känd för sin tidlösa bildesign, återskapar konceptet bakom den nya trofén temat för WCA-logotypen och den ursprungliga utmärkelsen, med en väg som omger världen i en modern men ändå känslosam stil som visar rörelse.
Eftersom bilindustrin snabbt tar till sig additiv tillverkning på grund av dess unika fördelar, inklusive sänkta kostnader, förbättrad produktprestanda och ökad motståndskraft i leveranskedjan, har WCA valt att ta till sig denna teknik för första gången i skapandet av den nya trofén. Genom att använda 3D-printing representerar konstruktionen av den nya trofén också de många tekniska framstegen inom fordonsdesign och tillverkning.
– 3D-printing är fantastiskt eftersom det adresserar och övervinner begränsningarna av traditionellt tänkande och tillverkning, förklarar Ian Callum och avslutar:
– När man designar något måste man ta hänsyn till faktorer som vinklar, konstruktionsmetod och om det kommer att behövas sammansättning av olika delar – allt detta är väldigt komplicerat och tidskrävande. Det här projektet demonstrerar perfekt hur 3D-printing helt tar bort huvudvärken, genom att ge dig möjligheten att skapa praktiskt taget vilken form som helst från en digitaliserad design.
Text: Roger Stormo