De två svenska industriföretagen Epiroc och SSAB har ingått ett samarbete för att utforska möjligheterna med AM vid tillverkning av gruvutrustning. Ett första test visar en betydande material- och viktbesparing.
Samarbetet inleddes tidigare i år och tog sin utgångspunkt i hur Epiroc kan använda fossilfritt stål i sin produktion. Nu har det utökats till att även omfatta additiv tillverkning av reservdelar och komponenter.
I ett första steg har de två parterna tagit fram en prototyp till ett hydraulblock som ska sitta på en bergborr. Hydraulblocket har tillverkats med AM i konventionellt stålpulver. Denna del har tidigare tillverkats genom fräsning och borrning, vilket krävt att den måste pluggas och tätas efteråt. Med AM kan sex potentiella läckagepunkter elimineras. En annan fördel med denna tillverkningsteknik är möjligheten att förbättra flödet av hydraulolja eftersom vassa kanter kan undvikas när kanalerna 3D-printas.
Lägre vikt
Materialåtgången är en ytterligare fördel. Vid traditionell tillverkning används ett stålblock som väger cirka 50 kilo, medan den optimerade designen vid additiv tillverkning endast kräver 7,5 kilo stål. Det innebär en minskning av materialet med 85 procent. Även vikten på slutprodukten är avsevärt lägre, 6,6 kilo istället för 15 kilo, alltså en viktminskning med 55 procent.
Prototypen har tillverkats vid SSAB:s nyöppnade anläggning för stålpulver vid produktionsanläggningen i Oxelösund. SSAB inledde i oktober 2020 en satsning på additiv tillverkning och lanserade i slutet av 2021 det första egenproducerade höghållfasta stålpulvret, något som 3dp.se skrivit om tidigare.
Efter att framgångsrikt ha producerat denna första prototyp blir nästa steg att experimentera med fossilfritt stålpulver.
Minska miljöavtryck
Epiroc skriver i ett pressmeddelande att nya material och metoder skapar möjligheter på många olika nivåer:
– Tillverkning och frakt av reservdelar är intressanta områden för oss att utforska framöver. Det finns en stor potential på många sätt, vi kan minska ledtiderna, öka tillgängligheten, sänka kostnaderna för transporter och viktigast av allt – minska vårt miljöavtryck, säger Anders Flodman, teknisk chef på Epiroc, och fortsätter:
– Utöver detta mycket intressanta projekt har vi också ett antal olika initiativ på gång för att ytterligare utforska och förbättra hur vi tillverkar reservdelar.