Samgåendet mellan Stratasys och Desktop Metal har stött på patrull. Stratasys aktieägare säger nej till det förslag som lagts fram.
Det har varit många turer kring Stratasys det senaste halvåret med flera bud från Nano Dimension, men även uppvaktning från 3D Systems. Mitt i allt detta gick informationen ut om en sammanslagning med Desktop Metal för att skapa en jätte inom AM-branschen med en förväntad omsättning om 1,1 miljarder dollar år 2025.
Men det säger alltså Stratasys aktieägare nej till. Stratasys skriver i ett pressmeddelande att bolagets styrelse därför ska ”undersöka strategiska alternativ för att maximera aktieägarnas värde”. Ett arbete som redan påbörjats.
Grundlig översyn
Resultatet kan innebära till exempel en strategisk transaktion, en potentiell fusion, förvärv eller försäljning – eller en helt annan lösning. Stratasys poängterar att det inte lutar åt varken det ena eller det andra i det här läget och att det inte finns några garantier för att man går vidare med några av förslagen som kommer fram.
– Vi har beslutat att göra en omfattande och grundlig översyn av alla tillgängliga strategiska alternativ. Vi går in i den här översynen som marknadsledande inom det additiva tillverkningsområdet och kommer att fortsätta att genomföra vår strategi, driven av innovation och lönsam tillväxt, vilket har lett till att Stratasys har överträffat konkurrenterna. Det viktiga är att vi förblir fokuserade på vårt uppdrag att leverera värde till kunderna och är fast beslutna om att vidta lämpliga åtgärder för att maximera värdet för alla Stratasys aktieägare, säger Dov Ofer, Stratasys styrelseordförande, i ett uttalande.
Fortsätta vara oberoende
Desktop Metals vd, Ric Fulop, säger i en intervju med TCT att företaget inte är till salu och att det kommer att fortsätta att drivas oberoende och vinstdrivande.
– Vi är 100 procent oberoende. Vårt företag är inte till salu. Tvärtemot vad folk hittar på, om man tittar på vår kassa och våra kostnader, går vi in i vårt första lönsamma kvartal med cirka 100 miljoner dollar. Vi behöver inte sälja vårt företag, vi gillar vårt företag. Och vi sålde inte bolaget, vi skulle ingå en fusion och fortsätta att arbeta på företaget. Så jag skulle säga att vårt mål framöver är att växa Desktop Metal självständigt och göra det till det bästa företaget inom massproduktion i AM-branschen, säger han i intervjun.
Vidare säger han att Desktop Metal har en solid strategi för att fortsätta växa inom nyckelområden så som konsumentelektronik och fordonsindustrin, där de bland annat har kunder som BMW och Tesla. Fokus är på massproduktion och enligt Ric Fulop har Desktop Metal en helt egen apporach till AM 2.0 och gör något som ingen av konkurrenterna gör.