Svenska Ekbacken Studios vill skapa ”mästerverk av avfall”. På kort tid har de etablerat sig inom designvärlden med möbler som är 3D-printade av gamla fisknät och med siktet inställt på en global marknad.
Bakom Ekbacken Studios står designern Kristina Tjäder (som var medgrundare av modeföretaget House of Dagmar), Chalmers-professorn Robin Teigland och de tre ingenjörerna Axel Andersson, Karoline Teigland och Jon Erik Borgen.
Enligt de fem grundarna vill Ekbacken Studios omdefiniera lyx och hur vi konsumerar, men även minska klimatpåverkan genom materialval och tillverkningssätt.
– Vi är ett gäng med olika bakgrunder som samlades i en gemensam vision om hållbarhet, det är grundpelaren, säger Axel Andersson i en intervju med 3dp.se tillsammans med kollegan Karoline Teigland.
Fisknät från Portugal
Ekbacken Studios är en spinoff av initiativet Peniche Ocean Watch, som samlar in fisknät från den portugisiska kusten med syftet att förädla plastavfallet till nya produkter. När Peniche Ocean Watch grundades var det långtifrån självklart att den omhändertagna plasten skulle bli 3D-printade möbler. Initialt var fokus på den marina industrin, men med de höga hållfasthetskrav som fanns så övergavs den tanken. Kristina Tjäder förde istället in tankarna på möbler.
– Vi hittade 3D-printing och såg fördelar med att det går att använda återvunna material och insåg även att det finns stora kreativa möjligheter. Dessutom är det en ganska skonsam teknik att använda för material som har en del smuts och defekter, säger Axel Andersson.
– På sikt vill vi kunna producera lokalt med den avfallsströmmen som finns på plats och där är 3D-printing en väldigt tacksam produktionsteknik just för att vi har digitala filer som kan printas närmare slutkunden, säger Karoline Teigland.
All tillverkning i Sverige
Ekbacken Studios äger i dagsläget ingen egen utrustning utan har partnerskap med flera olika uppdragstillverkare, bland annat The Industry Sweden och deras kunder som använder Magnum-skrivare. Möblerna tillverkas on demand och all produktion sker i Sverige.
– Vi har valt att inte köpa någon egen utrustning eftersom vi vill kunna utgå från produkten. Tanken är att lansera fler produkter framöver, även mindre inredningsdetaljer, och då passar det kanske bättre med andra maskiner, säger Axel.
För teamet bakom Ekbacken har det varit viktigt att engagera sig i tillverkningsprocessen även om maskinerna står hos någon annan, eller kanske just därför.
– Vi upplevde när vi började att det fanns väldigt avancerade maskiner och en spetskompetens hos några få i branschen. Vi såg också att det fanns ett gap mellan att gå från prototyper till mer kommersiell och skalbar tillverkning. Vi fick därför ta en mer aktiv roll för att förstå alla stegen i processen, men också för att kunna ställa krav. Vi har byggt kompetens genom ”trial and error”, säger Axel Andersson.
– Det har varit en ganska brant inlärningskurva. Vi har också insett att de systemen som finns på marknaden inte är ”plug and play”, det krävs en del manuellt arbete för att få till en fin finish och det ska man inte sticka under stol med, säger Karoline.
Materialutveckling hos RISE
Möblerna tillverkas av ett material som kallas penylongranulat som tagits fram tillsammans med forskningsinstitutet RISE. Grunden i materialet är de återvunna fisknäten från Portugal som sorterats, tvättats, rensats och malts ner till granulat. För att förstärka materialet tillsätts även stenmineraler. För formgivningen av möblerna står Kristina Tjäder och Karoline Teigland.
– Till den första kollektionen har vi tagit mycket inspiration från naturen, eftersom näten kommer från havet. Designen ska vara tidlös och hålla länge. Tekniken spelade också stor roll för designen och det passade bra att printa runda och organiska former, säger Karoline och fortsätter:
– En stor fördel med 3D-printing är att det tillåter snabba iterationer. Vi kan skissa på en idé, CAD:a och printa den, funkar det eller funkar det inte? I slutet av dagen kan vi testa att printa prototyp nummer två. Det är en väldigt rolig och kreativ process.
Hittills finns ett par fåtöljer och några mindre bord på marknaden signerade Ekbacken Studios, med havsinspirerade namn så som Eel, Anemone och Octopus i dova färger som oliv och choklad.
Både B2B och privatkonsumenter
Målgruppen finns framför allt inom B2B, till exempel offentliga miljöer som restauranger, butiker och hotell. 3D-tekniken innebär en möjlighet att skräddarsy produkterna utifrån kundens önskemål.
– Det var redan tidigt ett stort intresse bland inredare och arkitekter, men vi insåg ganska snabbt att det var viktigt för dem att kunna se produkten fysiskt och inte bara digitalt. Jag förstår det eftersom det är en relativt ny teknik i det här sammanhanget och att möblerna är tillverkade av fisknät, så kunden kan ha svårt att förstå vad de får. Då räcker inte en bild, de vill gärna klämma och känna på produkterna och se hur ljuset faller. I den miljön är det också långa cykler, ofta ett år. Det innebär att det vi sålde förra hösten börjar bära frukt nu, säger Axel.
Bolaget har den senaste tiden breddat sin marknad. Numera kan även privatpersoner köpa Ekbacken Studios möbler via två stora återförsäljare och en av dem, Svenssons i Lammhult, har också visningsexemplar i sin butik på Sergels torg i Stockholm.
I inledningsskedet har det varit den svenska och nordiska marknaden som stått i fokus, men det finns planer på att växa globalt. Säljstyrkan har nyligen förstärkts för att kunna göra verkligheten av den ambitionen.
– Vi vill ut i Europa och sedan vidare ut i världen. Vi har redan kunder i bland annat Spanien och Tyskland, berättar Karoline.
Tungt designpris
Det finns även planer på att ta fram fler material för att bredda sortimentet:
– Det materialet vi använder i dag har fantastiska kvaliteter, men begränsar oss också när det gäller mindre produkter, säger Axel.
– Vi tittar även på andra avfallsströmmar. Beroende på vilken produkt det gäller så är det olika material som lämpar sig bäst, säger Karoline.
Tidigare i år fick Ekbacken Studios utmärkelsen ”Game Changer of the Year” av tidningen Residence Magazine. Ett pris som betyder mycket för det nystartade bolaget:
– Det är ett erkännande framför allt av vårt hållbarhetsarbete, som vi tar extremt seriöst på alla fronter. Vi tänker kvalitet och hållbarhet genom hela cykeln, säger Axel Andersson.
– Vi lanserade den första kollektionen i september 2022 och det har hänt otroligt mycket på kort tid. Det är jätteroligt, det är ett kvitto på vårt hårda arbete, säger Karoline Teigland.