På årets Formnext-mässa uppmärksammades Norden lite extra med en egen paviljong. Ett av företagen som ställde ut där var svenska Amexci som är inne i en kraftig tillväxtfas.
– Huvudanledningen till att vi ställer ut på Formnext är att det kommer många företag som letar efter partners inom additiv tillverkning. Vi är också i ett läge där vi behöver skaffa ny utrustning och här finns alla leverantörer under ett och samma tak, säger vd:n Edvin Resebo.
Investeringar inför flytt
Nästa sommar väntar en flytt från Karlskoga till helt nybyggda och verksamhetsanpassade lokaler i Örebro med en strömlinjeformad produktion. Det är en del av en strategisk satsning som joint venture-bolaget Amexci gör för framtiden med förhoppningen att kunna nå nya marknader. Målet är att bli ett av de ledande AM-företagen i Europa.
– I de nya lokalerna får vi möjlighet att växa med växande behov och få betydligt bättre arbetsflöden.
För planen är att öka tillverkningskapaciteten och bli en komplett leverantör av 3D-printade metalldelar. Det kräver investeringar i toppmodern utrustning och ett viktigt syfte med besöket i Frankfurt var därför att kika på vad som finns på marknaden.
– Vi kommer att behöva investera i bland annat efterbehandling och maskiner för materialprovning och analys. Min förhoppning är att hitta nya lösningar bland startup-bolagen, de brukar ha hög innovationshöjd och en massa fiffiga idéer.
Viktigt med nordiskt samarbete
Edvin Resebo ser en ökad mognadsgrad i Sverige när det gäller additiv serietillverkning av delar i metall, men det ställer också krav på tillverkarna.
– Det kräver en underbyggd underleverantörsstruktur med flera stora aktörer så att industriföretagen har flera som de kan anlita.
Han ser det nordiska samarbetet som väldigt viktigt i sammanhanget:
– Det finns en stark industribas i Norden och extremt mycket innovation, och det ska vi värna om.
– Flera som vi mött här under mässan säger också att det framför allt är de nordiska företagen som lyfter hållbarhetsfrågan. Det ska vi vara stolta över och se till att hålla levande, säger Karin Holst som sedan i somras är sälj- och marknadschef på Amexci.