Svensk-franska Adaxis återvände till Formnext med en betydligt större monter än förra året. Med ett ökande intresse för additiv tillverkning med robot hoppas företaget kunna växa globalt med sin programvara för just detta.
– Robot-3D-printing har växt enormt mycket de senaste två åren. Många ser på robotar och 3D-printing som två väldigt komplexa saker, men vi vill avmystifiera och reducera den komplexiteten med vår programvara, säger Emil Johansson, Adaxis medgrundare och CPO.
Plattformen AdaOne ska underlätta övergången till 3D-printing med robotarm för de aktörer som redan idag använder sig av robot i sin produktion. Det finns miljontals tillverkande företag världen över som har en robot, men en övervägande majoritet använder den inte till 3D-printing i dagsläget. Det innebär potentiellt en väldigt stor marknad för Adaxis i konverteringen av industriella robotar till storskaliga 3D-skrivare.
Ett hål i marknaden
Det Adaxis erbjuder är en helhetslösning inom robotprint, från CAD-ritning till en fysisk produkt, även med bearbetning. Ett aktuellt exempel som 3dp.se skrivit om är ett projekt tillsammans med RISE och kajaktillverkaren Melker of Sweden där en kajak kunde printas, borras och fräsas i ett och samma moment tack vare AdaOne.
– Jag skulle säga att vi fyller ett hål i marknaden genom att kunna styra flera olika moment via samma programvara.
Det är möjligt att printa med alla typer av material: titan, flexibla polymerer, stål, betong och choklad är några exempel.
Växt organiskt
Kunderna finns över hela världen och bolaget finns representerat i Sverige och Frankrike, men även i USA och Indien. Totalt har Adaxis 18 anställda och två av dem jobbar på det svenska kontoret i Göteborg, Emil Johansson och marknadschefen Ulf Lindhe, som har lång erfarenhet inom AM-branschen från bland annat Arcam.
– Det viktigaste med vår produkt är användarvänligheten och driftsäkerheten. Det gör att även nya eller outbildade operatörer kan hantera programvaran och den minimerar mänskliga fel, säger Ulf Lindhe.
Adaxis startades 2021 med målet att revolutionera tillverkningsindustrin genom att tillhandahålla mjukvara för industriella robotar som ska göra produktionen flexibel och hållbar.
– Ambitionen nu är att växa globalt. Vi tog in kapital för två år sedan, men sedan dess har vi växt enbart organiskt. Men det viktigaste för oss är inte att växa snabbt utan att hitta riktiga business cases och det har vi redan fått till oss här under mässan, säger Emil Johansson.