Alstom har växlat upp sin additiva tillverkning

Text:Anja Degerholm
Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 13 december 2023
Alstom har byggt upp flera ”3D Hubs” runtom i världen. Foto: Pressbild

Tågtillverkaren Alstom har sedan 2016 använt sig av additiv tillverkning för att kunna säkra snabb och hållbar leverans av viktiga komponenter. Nu tillverkar bolaget 40 000 delar årligen och nådde nyligen en milstolpe med totalt 150 000 3D-printade detaljer.

Det började i liten skala för sju år sedan med enkla pennhållare. Sedan starten har nya material och delar lagts till efterhand och Alstom har även skapat digitala lager för tillverkning av reservdelar on demand. I ett pressmeddelande beskriver bolaget utvecklingen som en exponentiell kurva där det tagit fart framför allt de senaste två åren då runt 40 000 delar årligen producerats med additiv tillverkning.

Det kan handla om allt ifrån maskinverktyg och jiggar till reservdelar och helt nydesignade delar. Exempelvis har Alstom precis tagit fram ett strålkastarhus för ett nytt höghastighetståg i Frankrike, en jigg för att underlätta skruvhål i karosser på tyska tåg och en stålkåpa till en boggi som ska rulla på järnvägarna i Norden.

De senaste två åren har runt 40 000 delar årligen producerats med additiv tillverkning. Foto: Pressbild
20 procent kan 3D-printas

I nuläget har företaget 20 validerade polymermaterial och fyra olika metaller. Det innebär en möjlighet att printa ett brett utbud av delar och möta ett ökande behov. Enligt Alstom har additiv tillverkning blivit en kritisk del av verksamheten för att kunna producera reservdelar och numera kan 20 procent av reservdelarna till ett tåg 3D-printas.

Flera fördelar med tekniken lyfts fram. Framför allt kortare ledtider och att det inte krävs någon minimumorder. Dessutom kan lagerhållningen minskas eller elimineras helt och det är ett minne blott att reservdelar ligger åratal i ett depåförråd. En ytterligare fördel är att materialspillet är betydligt lägre jämfört med konventionell tillverkning.

Mindre serier tillverkas inhouse i någon av Alstoms 3D Hubs. Handlar det om ett större antal delar anlitas istället en underleverantör. Foto: Pressbild
150 maskiner runtom i världen

Under åren har Alstom byggt upp flera ”3D Hubs” och i dag finns det tillverkning på tio platser runtom i världen: Saint Bruno (Kanada), Barcelona (Spanien), Sesto San Giovanni (Italien), Bangalore (Indien), Valenciennes och Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf och Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Turkiet) samt Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-skrivare.

Enstaka delar kan printas inhouse, men om det handlar om tusentals delar kan uppdraget läggas ut på en underleverantör. Alstom avslöjar också att de inom de närmaste månaderna kommer att kunna erbjuda storskaliga utskrifter med hjälp av robotprinting.

Läs vidare

Nano Dimension förvärvar Desktop Metal

Förvärvsturerna har varit många kring Desktop Metal, Nano Dimension, 3D Systems och Stratasys. Nu står det i alla fall klart att Nano Dimension och Desktop Metal kommit överens om en sammanslagning.
Ric-Fulop

Formnext Awards ska hylla talangerna inom AM

Formnext vill lyfta fram talanger och innovativa idéer inom AM, men inte bara bland start-ups. Därför har Formnext Start-up Challenge utökats med ytterligare fem tävlingskategorier under det gemensamma namnet Formnext Awards. 
Formnext-entre

3D-printade komponenter i nya Apple Watch

En rapport från TF International Securities analytiker Ming-Chi Kuo indikerar att nya smartklockor från Apple Inc. kommer att innehålla 3D-printade metallkomponenter.
applewatch

Audi Sport sparar veckor på att 3D-printa verktyg

När nya elbilen Audi E-Tron GT skulle lanseras behövde Audi-fabriken i tyska Heilbronn snabbt få tag i 200 verktyg, jiggar och fixturer. Lösningen? 3D-printing och mjukvara för designautomatisering.
Audi Trinckle 0H6A1913

Senaste nytt

Nano Dimension förvärvar Desktop Metal

Förvärvsturerna har varit många kring Desktop Metal, Nano Dimension, 3D Systems och Stratasys. Nu står det i alla fall klart att Nano Dimension och Desktop Metal kommit överens om en sammanslagning.
Ric-Fulop

Prusa släpper industriell 3D-skrivare

Enligt Prusa Researchs grundare Josef Prusa startade han bolaget med ambitionen att demokratisera 3D-printing och göra det tillgängligt för fler. Något man får säga att han lyckats med. Nu vill han göra samma resa med industriell 3D-print.
Prusa HT90 1

Formnext Awards ska hylla talangerna inom AM

Formnext vill lyfta fram talanger och innovativa idéer inom AM, men inte bara bland start-ups. Därför har Formnext Start-up Challenge utökats med ytterligare fem tävlingskategorier under det gemensamma namnet Formnext Awards. 
Formnext-entre

Printar korallrev och parkourbana till SM

Concrete Print byggde för ett par år sedan det första 3D-printade huset i Sverige. Sedan dess har Tumba-företaget fått flera andra uppdrag att printa med betong, som nu senast fundament för att rädda Sveriges sista korallrev och en parkourbana till SM-veckan i Västerås. 
Concrete Print 1