
Tågtillverkaren Alstom har sedan 2016 använt sig av additiv tillverkning för att kunna säkra snabb och hållbar leverans av viktiga komponenter. Nu tillverkar bolaget 40 000 delar årligen och nådde nyligen en milstolpe med totalt 150 000 3D-printade detaljer.
Det började i liten skala för sju år sedan med enkla pennhållare. Sedan starten har nya material och delar lagts till efterhand och Alstom har även skapat digitala lager för tillverkning av reservdelar on demand. I ett pressmeddelande beskriver bolaget utvecklingen som en exponentiell kurva där det tagit fart framför allt de senaste två åren då runt 40 000 delar årligen producerats med additiv tillverkning.
Det kan handla om allt ifrån maskinverktyg och jiggar till reservdelar och helt nydesignade delar. Exempelvis har Alstom precis tagit fram ett strålkastarhus för ett nytt höghastighetståg i Frankrike, en jigg för att underlätta skruvhål i karosser på tyska tåg och en stålkåpa till en boggi som ska rulla på järnvägarna i Norden.

20 procent kan 3D-printas
I nuläget har företaget 20 validerade polymermaterial och fyra olika metaller. Det innebär en möjlighet att printa ett brett utbud av delar och möta ett ökande behov. Enligt Alstom har additiv tillverkning blivit en kritisk del av verksamheten för att kunna producera reservdelar och numera kan 20 procent av reservdelarna till ett tåg 3D-printas.
Flera fördelar med tekniken lyfts fram. Framför allt kortare ledtider och att det inte krävs någon minimumorder. Dessutom kan lagerhållningen minskas eller elimineras helt och det är ett minne blott att reservdelar ligger åratal i ett depåförråd. En ytterligare fördel är att materialspillet är betydligt lägre jämfört med konventionell tillverkning.

150 maskiner runtom i världen
Under åren har Alstom byggt upp flera ”3D Hubs” och i dag finns det tillverkning på tio platser runtom i världen: Saint Bruno (Kanada), Barcelona (Spanien), Sesto San Giovanni (Italien), Bangalore (Indien), Valenciennes och Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf och Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Turkiet) samt Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-skrivare.
Enstaka delar kan printas inhouse, men om det handlar om tusentals delar kan uppdraget läggas ut på en underleverantör. Alstom avslöjar också att de inom de närmaste månaderna kommer att kunna erbjuda storskaliga utskrifter med hjälp av robotprinting.