Alstom har växlat upp sin additiva tillverkning

Text:Anja Degerholm
Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 13 december 2023
Alstom har byggt upp flera ”3D Hubs” runtom i världen. Foto: Pressbild

Tågtillverkaren Alstom har sedan 2016 använt sig av additiv tillverkning för att kunna säkra snabb och hållbar leverans av viktiga komponenter. Nu tillverkar bolaget 40 000 delar årligen och nådde nyligen en milstolpe med totalt 150 000 3D-printade detaljer.

Det började i liten skala för sju år sedan med enkla pennhållare. Sedan starten har nya material och delar lagts till efterhand och Alstom har även skapat digitala lager för tillverkning av reservdelar on demand. I ett pressmeddelande beskriver bolaget utvecklingen som en exponentiell kurva där det tagit fart framför allt de senaste två åren då runt 40 000 delar årligen producerats med additiv tillverkning.

Det kan handla om allt ifrån maskinverktyg och jiggar till reservdelar och helt nydesignade delar. Exempelvis har Alstom precis tagit fram ett strålkastarhus för ett nytt höghastighetståg i Frankrike, en jigg för att underlätta skruvhål i karosser på tyska tåg och en stålkåpa till en boggi som ska rulla på järnvägarna i Norden.

De senaste två åren har runt 40 000 delar årligen producerats med additiv tillverkning. Foto: Pressbild
20 procent kan 3D-printas

I nuläget har företaget 20 validerade polymermaterial och fyra olika metaller. Det innebär en möjlighet att printa ett brett utbud av delar och möta ett ökande behov. Enligt Alstom har additiv tillverkning blivit en kritisk del av verksamheten för att kunna producera reservdelar och numera kan 20 procent av reservdelarna till ett tåg 3D-printas.

Flera fördelar med tekniken lyfts fram. Framför allt kortare ledtider och att det inte krävs någon minimumorder. Dessutom kan lagerhållningen minskas eller elimineras helt och det är ett minne blott att reservdelar ligger åratal i ett depåförråd. En ytterligare fördel är att materialspillet är betydligt lägre jämfört med konventionell tillverkning.

Mindre serier tillverkas inhouse i någon av Alstoms 3D Hubs. Handlar det om ett större antal delar anlitas istället en underleverantör. Foto: Pressbild
150 maskiner runtom i världen

Under åren har Alstom byggt upp flera ”3D Hubs” och i dag finns det tillverkning på tio platser runtom i världen: Saint Bruno (Kanada), Barcelona (Spanien), Sesto San Giovanni (Italien), Bangalore (Indien), Valenciennes och Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf och Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Turkiet) samt Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-skrivare.

Enstaka delar kan printas inhouse, men om det handlar om tusentals delar kan uppdraget läggas ut på en underleverantör. Alstom avslöjar också att de inom de närmaste månaderna kommer att kunna erbjuda storskaliga utskrifter med hjälp av robotprinting.

Senaste nytt

Prototal fortsätter att investera i Norge

Tidigare i år har Prototal i norska Levanger köpt in två SLS-maskiner från EOS. Nu förstärker företaget kapaciteten även på efterbehandlingssidan.
Prototal-NO-2
Prototal fortsätter att investera i Norge

On demand 2033 vill förena svensk AM-industri

För ett och ett halvt år sedan startade det Vinnova-finansierade projektet On Demand 2033. En nationell satsning för att visa hur additiv tillverkning och digitala reservdelslager kan öka industrins motståndskraft.
OnDemand 2033 Linkedin - 4
On demand 2033 vill förena svensk AM-industri

Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

En studie som det finska Arbetshälsoinstitutet genomfört visar att den största risken för exponering av hälsofarliga partiklar vid additiv tillverkning i metall sker under efterbearbetningsfasen.
Laser SLM
Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

Odlad och printad nervvävnad – hopp för ALS-sjuka

Med hjälp av bioprinting har forskare vid Uppsala universitet lyckats skapa en modell som liknar mänsklig nervvävnad. Modellen som kan odlas fram från patentens egna celler, gör det möjligt att testa nya läkemedelsbehandlingar för till exempel sjukdomen ALS.
Elena Kozlova
Odlad och printad nervvävnad – hopp för ALS-sjuka

Läs vidare

Prototal fortsätter att investera i Norge

Tidigare i år har Prototal i norska Levanger köpt in två SLS-maskiner från EOS. Nu förstärker företaget kapaciteten även på efterbehandlingssidan.
Prototal-NO-2
Prototal fortsätter att investera i Norge

Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

En studie som det finska Arbetshälsoinstitutet genomfört visar att den största risken för exponering av hälsofarliga partiklar vid additiv tillverkning i metall sker under efterbearbetningsfasen.
Laser SLM
Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

Sandvik och Additive Industries i samarbete om pulverleverans

Sandvik och Additive Industries har ingått ett partnerskap gällande pulverleverans för direkt påfyllning av Powder Load Tool (PLT), en industriell pulverbehållare för additiv tillverkning i metall.
Sandvik pulver
Sandvik och Additive Industries i samarbete om pulverleverans

Ukrainska ruiner ska bli nya 3D-printade hus

Ukrainska forskare har inlett ett samarbete med den amerikanska flottan och NSF (National Science Foundation) för att försöka använda byggmaterial från de krigshärjade ruinerna för att bygga nya hus med hjälp av 3D-printing.
3d-hus-for-ukraina
Ukrainska ruiner ska bli nya 3D-printade hus