Wohlers förutspår utvecklingen för 2024

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 15 maj 2024
Är det i år som fordonsindustrin investerar i AM på allvar? Foto: Unsplash/Lenny Kuhne

Ett uppsving för DED-teknologin, materialutveckling som leder till nya applikationer och det faktum att allt fler företag överväger digitala lager och tillverkning on demand. Det är några möjliga scenarier som branschgurun Terry Wohlers ser framför sig under resten av 2024.

Grundaren av Wohlers Associates, som står bakom den årliga Wohlers Report, delar sina tankar om utvecklingen i branschen i en krönika i TCT Magazine. Han börjar dock med brasklappen att det är enkelt att erbjuda en prognos, men desto svårare att pricka rätt med den.

Inledningsvis lyfter han fram att allt fler företag lägger stor vikt vid klimatavtrycket som ett argument för additiv tillverkning. Något som också kommer att bli ännu tydligare i år, förutspår Wohlers. Fler kommer också att upptäcka att hållbara produkter faktiskt kostar mindre att producera eftersom det går åt mindre material och mindre energi. Design för additiv tillverkning kan bidra ytterligare genom att sammanfoga flera delar till en.

Växlar bilsektorn upp?

Fordonsindustrin har i många år pekats ut som ett område där serieproduktion med AM kommer att accelerera, men åren har gått och så har inte skett. Kanske inte förrän nu. Terry Wohlers skriver att det kan vara 2024 som företagen investerar i AM på ett sätt som vi inte sett tidigare.

Ett annat område som det länge varit mycket snack om är arkitektur och byggande. Wohlers konstaterar att så länge det inte finns grönare material som kan ersätta betong och riktigt starka affärscase så kommer AM framför allt att vara ett alternativ när det innebär förbättrade estetiska och kreativa värden.

Vidare tror han att materialutvecklingen driver på utvecklingen av nya applikationer, speciellt i och med att myndigheter och andra organisationer kvalificerar dem för militära och kommersiella applikationer. Speciallegeringar kan skapa nya intäktsströmmar för såväl tillverkare som andra längs värdekedjan.

Efter störningar i logistikkedjorna överväger allt fler företag digitala lager med tillverkning on demand. Det finns plattformar för produktion av reservdelar och liknande, men Terry Wohlers tror inte att många kommer att lyckas med detta under 2024 på grund av osäkerhet när det gäller kostnader och ROI.

Han ser också fortsatta utmaningar för företag inom sektorer som flyg, sjukvård och olja/gas när det gäller kvalifikationer och certifieringar av detaljer som är designade och tillverkade med AM. Till exempel kan interna lattice-strukturer försvåra och fördyra inspektioner, vilket betyder att det inte fullt ut går att dra nytta av den potentialen som finns med tekniken.

Fördel för DED

På senare år har DED-teknologin (Directed energy deposition) haft stor framgång och det är något som Wohlers tror kommer att fortsätta. Inte minst i och med att användning av robot- och svetsteknik gjort det lättare att utveckla kommersiella DED-system. Många företag efterfrågar system som kan producera stora detaljer, speciellt i metall, och där lämpar sig DED mycket väl.

Terry Wohlers avslutar sin krönika med att han ser många nya och spännande användningsområden inom AM, allt från medicin och biologiska vävnader till 3D-printade kläder och möbler. Det i sin tur kan trigga nya idéer som i framtiden kan leda till något stort.

Läs vidare

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

92 procent kortare ledtider med AM

Fler och fler stora industriföretag upptäcker fördelarna med AM-tekniken. Det senaste i raden är svenska koncernen Atlas Copco Group som med additiv tillverkning kunnat dra ner på både kostnaderna och ledtiderna.
Atlas-Copco_team

Metod för AI-förbättrad 3D-print

AI är ett begrepp som är på allas läppar. Tekniken används redan på flera olika sätt inom 3D-printing och det kommer hela tiden nya lösningar. Amerikanska forskare har utvecklat en algoritm för att effektivare printa komplexa strukturer.
3D-printer-printing-prostate

Klimatsmartare byggen med 3D-printade betongelement

Forskare vid Syddansk universitet (SDU) har tagit fram 3D-printade betongelement som kräver mindre material och därmed innebär en mindre belastning på miljön än traditionella motsvarigheter. 
f6d8b7a7-150c-4d9d-9edf-e33a70d766b5

Senaste nytt

Shining 3D släpper ny Pro-modell

Shining 3D presenterar FreeScan UE Pro2, en trådlös, handhållen laser-3D-skanner för flera olika applikationer och inspektioner ute på fältet. 
Freescan Pro2 bild 2

Event: Hitta nya affärsmodeller med AM

Den 19 september bjuder RISE och 3D Action 2.0 in till ett insiktsseminarium om möjligheterna med additiv tillverkning i form av förändrade affärsmodeller och en stärkt industri.
RISE-pressbild

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two