Printar korallrev och parkourbana till SM

Text:Anja Degerholm
Foto: Privat
PUBLICERAD: 26 juni 2024
Två av de 3D-printade revfundamenten som ska placeras ut i Kosterhavet under sommaren. På bilden från vänster: Tobias v. Haslingen från Concrete Print med forskarna Anita Tullrot, Iga-Maria Nestorowicz och Susanna Strömberg.

Concrete Print byggde för ett par år sedan det första 3D-printade huset i Sverige. Sedan dess har Tumba-företaget fått flera andra uppdrag att printa med betong, som nu senast fundament för att rädda Sveriges sista korallrev och en parkourbana till SM-veckan i Västerås. 

– Det börjar äntligen ta fart, tidigare var det mer ”vad ska vi ha det här till”. Nu finns det ett intresse bland annat hos arkitekter som ser fördelar med tekniken, säger Concrete Prints grundare Tobias v. Haslingen om utvecklingen de senaste åren.

Årets upplaga av SM-veckan Sommar avgörs i Västerås och pågår den 26-30 juni. En av grenarna som ingår är parkour där utövaren ska ta sig från A till B över ett antal olika hinder. Concrete Print har fått i uppdrag att 3D-printa hinder till denna bana, som lär vara Nordens första och den andra i världen som är tillverkad på detta sätt.

– Vi har precis levererat elementen och de ska byggas upp inför tävlingen som kommer att direktsändas i tv, berättar Tobias v. Haslingen.

Hindren består förutom betongfundament även av träplatåer, ställningar och rails. Foto: Xinga Li/X2 Architects

Banan är ritad av arkitekten Xinga Li på X2 Architects som är specialiserade på parkourbanor och aktivitetsdesign. Hindren är byggda i återvunnen betong och ska placeras ut i en cirkel som mäter 25 meter i diameter. Det största hindret väger runt 2 ton. Efter SM-veckan ska banan flyttas så att den fortsättningsvis ska kunna nyttjas av allmänheten. Tävlingen avgörs lördagen den 29 juni klockan 12-14 och SM-veckan visas av Svt.

Parkourbanan lastad och på väg mot Västerås.
Fundament för att rädda koraller

Projektet är ett resultat av ett flera år långt samarbete med Heidelberg Materials för att ta fram en unik betong. Denna har använts även i ett annat projekt, LIFE Lophelia, som går ut på att restaurera kallvattenskorallen Lophelia pertusa, även kallad ögonkorall, med hjälp av artificiella rev. Bakom projektet står forskare vid Göteborgs universitet.

Under sommaren ska totalt 160 revfundament placeras ut på sex platser i Natura 2000-området kring Koster- och Väderöfjorden i norra Bohuslän. På två platser finns fortfarande levande korall, men på de andra fyra platserna är det bara döda korallskelett. 28 av dessa fundamenten är 3D-printade av Conrete Print och övriga 132 är gjutna.

Concrete Prints 3D-skrivare.

De 600 kilo tunga revfundamenten sänks ner till botten på 80-100 meters djup. De har en konstruktion som liknar en stjärna med sex armar och ett hålrum i mitten där korallarverna förhoppningsvis ska trivas och bilda nya rev. Betongen som används till de 3D-printade strukturerna innehåller bara 13 procent cement och istället används ytterligare ett bindemedel i form av slagg från Oxelösunds stålverk. Återstår att se om reven är gynnsamma miljöer för kallvattenskorallerna.

Vill ut i världen

Och det slutar inte där. Concrete Print har fler saker på gång. I höst startar ett än så länge hemligt husprojekt som vi lär få återkomma till. Ett hus som är ritat av arkitektfirman Ross som är kända för att rita exklusiva villor, ofta med runda former.

– Vi vill göra alla möjliga saker och letar alltid efter nya spännande projekt för att utveckla tekniken. Vi vill också visa på ett intelligent sätt att använda betong, att det går att göra coola grejer och samtidigt minska klimatavtrycket.

Tobias v. Haslingen säger att byggbranschen i Sverige fortfarande är avvaktande och att det inte riktigt är någon som vågar investera i tekniken.

– Jag vet inte varför det är så, men jag tror i alla fall att det finns en stor potential att exportera den kunskapen som finns. Vi vill ut på världsmarknaden och sälja vårt koncept vidare, säger han.

Pressträff inför utplaceringen av de artificiella reven i Bohuslän.

Läs vidare

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Interspectral vill växa på en global marknad

Det svenska mjukvaruföretaget Interspectral har på kort tid gjort sig ett namn inom AM-branschen och knutit till sig flera stora globala tillverkare av metall-3D-skrivare. 3dp.se har träffat vd:n Isabelle Hachette för att höra mer om bolagets framtida planer.
Interspectral 1

Sveriges kanske största robotprinter byggs i Hultsfred

Additivt Teknikcenter (ATC) i Hultsfred har beviljats 2,1 miljoner kronor i EU-bidrag. Pengarna ska användas till ett projekt för att omvandla avfall till material för additiv tillverkning, med hjälp av en stor robotprinter.
ATC Joakim ver 2

Två pristagare fick motta SVEAT:s stipendium

När branschföreningen SVEAT bjöd in till webbinarium om spaningar från Formnext den 12 december delades även ett nyinstiftat stipendium ut. Två pristagare fick dela på totalt 30 000 kronor.
Stipendie 1

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype