Användningen av additiv tillverkning för att producera reservdelar ska öka effektiviteten och reducera både kostnader och ledtider. Det är förhoppningen när tågtillverkaren Hitachi Rail gör en satsning på AM.
Satsningen görs genom ett samarbete med AM-företaget Roboze som tillverkar system för superstarka utskrifter i polymer- och kompositmaterial. Hitachi Rail ska använda modellen Roboze Argo 500 på sina produktionsanläggningar i italienska Neapel och i den nya toppmoderna digitala fabriken i Washington County i delstaten Maryland, USA. En maskin som kan printa i material som ULTEM och kolfiberförstärkt PEEK.
Roboze hävdar att deras system kan användas för att ersätta traditionell tillverkning av metalldelar vilket ska innebära en signifikant lägre kostnad och snabbare leveranstider. Argo 500-modellen är utrustade med den så kallade Hyperspeed-teknologin för supersnabb industriell tillverkning.
Hitachi Rail ska utnyttja den avancerade tekniken för att tillverka prototyper och reservdelar.
– Vårt partnerskap med Roboze understryker vårt engagemang för att leverera avancerad, högkvalitativ tillverkning åt våra kunder. Partnerskapet kommer att göra det möjligt för oss att utnyttja 3D-printing för att förbättra operativ effektivitet och minska kostnaderna för att producera prototyper och järnvägsreservdelar, säger Luca D’Aquila, COO för Hitachi Rail Group och vd för Hitachi Rail Italy.