Klimatsmartare byggen med 3D-printade betongelement

Text:Anja Degerholm
Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 28 augusti 2024
Med hjälp av simuleringsmodeller har forskarna tagit fram en struktur som ska minska materialåtgången avsevärt.

Forskare vid Syddansk universitet (SDU) har tagit fram 3D-printade betongelement som kräver mindre material och därmed innebär en mindre belastning på miljön än traditionella motsvarigheter. 

Inom byggbranschen finns det minst sagt stora möjligheter att minska klimatavtrycket. I en mellanstor fastighet används 40-45 procent av all betong till bärande horisontala ytor som golv. Forskarna vid Det Tekniske Fakultet på SDU ville därför titta närmare på hur dessa element kan produceras på ett smartare sätt med additiv tillverkning.

I forskningsprojektet 3DLightSlab har teamet utvecklat en ny typ av 3D-printat betongelement med en nätstruktur. Det är möjligt genom att använda beräkningsmodeller för att optimera strukturen, vilket gör att den kan tillverkas med betydligt mindre material och anpassas efter den specifika byggnaden och den bärförmåga som krävs i det aktuella fallet.

Nätstrukturen sparar mycket material utan att tumma på bärkraften.
Optimerade konstruktioner

Exakt hur mycket CO2 som metoden sparar varierar från fall till fall och det är för tidigt att säga en exakt siffra, enligt forskarna.

– I det här projektet har vi utforskat flexibiliteten hos 3D-betongprint för att minska CO2-utsläppen. Vi har introducerat en beräkningsmetod som gör det möjligt att designa betongkonstruktioner automatiskt och på ett sätt som är optimerade för en byggnads specifika belastningar och geometrier, förklarar Roberto Naboni, lektor på Institut for Teknologi og Innovation på SDU och ledare för forskningscentret SDU CREATE.

Forskarna har inspirerats av naturen för att skapa de mest optimala strukturerna.

– En av utmaningarna har varit hur man förutsäger det strukturella beteendet hos betongelementen. Det krävde detaljerad modellering av utskriftssekvensen, materialdistributionen och tillverkningsprocessen och en kombinerad användning av vad som kallas finite element-simuleringar.

Få snabbt ut på marknaden

De 3D-printade konstruktionerna har löpande testats för att kontrollera om de lever upp till de standarder som finns inom byggbranschen. Förhoppningen är att inom en snar framtid se dennalösning ute på byggena.

– Vi räknar med att tekniken är klar för marknaden inom 24 månader. Våra resultat visar att även om det är en ny teknik har den potential att vara ekonomiskt hållbar. Nästa steg blir att göra tekniken redo för industrialisering och hitta några partners inom som vill arbeta innovativt. Vi har redan kontakt med några betydande aktörer i både Danmark och Europa, säger Roberto Naboni.

Elementen har förstärkts med armeringsjärn, vilket inte gjorts i den här skalan tidigare, enligt forskarna.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype