Harley-Davidson Factory Racing lovordar den digitala tillverkaren Protolabs för det nära samarbetet och snabbt producerade delar som kunde ta teamet till seger i King of the Bagger-serien.
King of the Bagger-serien är en unik motorcykeltävling som samlar de bästa förarna i världen. De kör stora Harley-Davidson Road Glide-motorcyklar i hastigheter över 285 kilometer i timmen. Tävlingsteamets engagemang för kontinuerlig utveckling och iteration har resulterat i snabbare och smidigare motorcyklar som kan sätta banrekord vid alla evenemang under säsongen. En ny videoserie berättar om Harley-Davidsons framgångar och det viktiga produktionssamarbetet med Protolabs.
Harley-Davidsons ingenjörer är beroende av snabba leveranstider och avancerade funktionalitet under hela säsongen. Ofta handlar det om att beställa och få delar levererade på bara några dagar och i tid till nästa tävling.
– För att bli framgångsrika i King of the Baggers-serien måste vi reagera snabbt på det vi lär oss på banan, och för att göra det behöver vi en partner som kan föra dessa idéer till liv, säger Jason Kehl, Harley-Davidson Factory Team Principal Racing.
– En digital tillverkare som Protolabs låter oss göra små förbättringar varje vecka, vilket leder till framgång under hela säsongen.
Produktionsmodellen av Harley-Davidson Road Glide väger upp till 960 kilo, medan King of the Baggers motorcyklar väger 281 kilo. Teamet använder flera olika tillverkningsprocesser för att implementera nya detaljdesigner. Dessa förändringar ökar hastigheten och den viktiga magra vinkeln för prestanda samtidigt som konkurrenskraftig vikt bibehålls. Sedan tävlingsserien startade 2021 har Protolabs producerat formsprutade, bearbetade och metalldetaljer samt 3D-printade delar.
Harley-Davidson Factory Racing har inte bara utnyttjat Protolabs för snabba leveranser av delar, utan också deras globala nätverk av tillverkningspartners för större och mer komplexa delar. Genom att kombinera Harley-Davidson Factory Racings ingenjörsteam med Protolabs digitala tillverkningsexpertis har teamet kunnat dra lärdomar från ett lopp och översätta den kunskapen till en ny detaljdesign.
Veckan efter gjorde teamet en prototyp, testade, lärde sig mer, itererade vidare och beställde den sista delen i ett lättviktsmaterial anpassat till tävlingsförhållandena – allt innan startflaggan hissades nästa helg. Resultatet är betydande förbättringar av tävlingstiderna jämfört med förra året, vilket lett till pallplaceringar för förarna Kyle Wyman och James Rispoli.