Bioprintingföretaget Cellink, som är en del av BICO Group, dras med stora förluster. BICO har därför presenterat en plan för långsiktig stabilitet och lönsamhet. Bolaget säljer också av Nanoscribe som förvärvades 2021.
Under 2023 omsatte Cellink Bioprinting drygt 141 miljoner kronor med ett minusresultat på nästan 70 miljoner kronor. Året innan var förlusten ännu större, 109 miljoner kronor back med en omsättning på 175 miljoner.
I slutet av november lade ägaren BICO fram en plan för hur den utvecklingen ska vändas. Det innebär en stärkt kommersiell agenda och ytterligare anpassningar av verksamheten för att uppnå en hållbar kostnadsstruktur, enligt ett pressmeddelande.
I praktiken innebär det att 20 procent av personalstyrkan kan komma att sägas upp efter fackliga förhandlingar. Planen innebär också ett ökat fokus på teknologier där Cellink har en ledande marknadsposition och att optimera synergier med andra BICO-bolag.
I september 2024 höll koncernen en kapitalmarknadsdag och lanserade en strategi för BICO 2.0. Maria Forss, vd och koncernchef för BICO Group säger i ett uttalande att förändringarna inom Cellink är en del av den strategin.
– Detta kommer stärka Cellinks kommersiella erbjudande och stödja vår transformation och säkerställa en långsiktigt hållbar och lönsam tillväxt, säger Maria Forss.
Stefan Blomsterberg, vd för Cellink Bioprinting, kommenterar planen så här:
– Dessa åtgärder innebär att vi kan ytterligare utveckla vår affär och våra vetenskapliga och kommersiella styrkor. Cellink kommer att fortsätta utvecklas med hjälp av en mer kostnadseffektiv organisation som har fokus på de viktigaste prioriteringarna, säger han.
BICO har även avyttrat Nanoscribe, ett företag som specialiserat sig på 3D-bioprinting baserat på 2PP-teknik (Two-Photon Polymerization). Detta eftersom Nanoscribe bedöms vara icke-kärnverksamhet, beroende på bolagets huvudsakliga affär utanför life science.