SKF utvecklar cirkulära lager med AM

Text:Anja Degerholm
Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 11 december 2024
De nya Infinium-lagren kan återbeläggas och återanvändas upprepade gånger, vilket är något helt nytt.

SKF lanserar en ny serie lager designade för cirkulär användning, tillverkade med LMD-teknologi (Laser Metal Deposition). Det ska innebära bättre prestanda och hållbarhet jämfört med standardlager. 

De nya Infinium-lagren kan återbeläggas och återanvändas upprepade gånger. Det är något helt nytt och enligt SKF markerar detta ett betydande framsteg inom cirkularitet och additiv tillverkning. Skadade områden kan helt tas bort och nytt material kan istället läggas på ringen. Det ska minska ägandekostnaderna, förlänga livslängden och minska avfallet.

Lagren är designade för att klara de mest krävande applikationerna beroende på vilket material de återbeläggs med. Till exempel, genom att applicera en rostfri stållegering kan ett vanligt lager förvandlas till ett korrosionsbeständigt lager med prestanda som ett massivt rostfritt stållager, till en jämförelsevis lägre kostnad.

– För nästa generation av lager, SKF Infinium, behövde vi omforma vår produktdesign. Vårt mål är att hålla lagren i bruk så länge som möjligt och uppnå en mer cirkulär affärsmodell. Detta är första gången en lagerlösning har designats för cirkularitet, och den har en enorm potential att revolutionera hur lager används, säger Thomas Fröst, President, Independent and Emerging Business på SKF.

– Vår nya teknologi exemplifierar vår Clean and Intelligent-strategi, vilket gör det möjligt för både oss och våra kunder att minimera skrotningen av använda lager. Varje lagercykel kan förlängas tack vare överlägsen prestanda, vilket maximerar produktionen för varje ton lagerstål som produceras, fortsätter Thomas.

För närvarande pågår tester i tuffa industrimiljöer med lovande resultat, och SKF uppger att de redan överträffar standardlager och visar minskad korrosion.

Tester visar att Infinium-lager överträffar standardlager och visar minskad korrosion.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype