Varnar för farliga ångor och nanopartiklar från 3D-skrivare

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 13 december 2024
Filamentskrivare har blivit allt vanliga, bland annat i offentliga miljöer som skolor och bibliotek. Därför går nu Kemikalieinspektionen ut med ett antal rekommendationer för användning av 3D-skrivare. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Kemikalieinspektionen går ut med information om att 3D-skrivare som skriver ut med plastfilament avger farliga ångor och nanopartiklar. Ämnen som kan vara hälsovådliga för användaren. 

Myndigheten skriver i ett pressmeddelande att filamentskrivare blivit allt vanligare bland såväl yrkesverksamma som i offentliga miljöer som exempelvis skolor och bibliotek. Därför har Kemikalieinspektionen tillsammans med Arbetsmiljöverket tagit fram ett antal rekommendationer för användning av denna typ av 3D-skrivare.

Rekommendationerna handlar bland annat om att placera skrivaren i ett välventilerat utrymme, gärna med frånluftsventil. En innesluten skrivare med fläkt och filter rekommenderas också eftersom den kan minska mängden små partiklar och ångor som släpps ut i luften, alltså inte ett öppet gantry-system som är vanligt för den här 3D-skrivartypen. Användaren uppmanas att vänta 20 minuter innan den inneslutande huven öppnas (om en sådan finns) för att undvika utsläpp i rummet.

– Partiklar och ångor som skrivaren ger ifrån sig kan också vara skadliga för hälsan och vi behöver öka medvetenheten om riskerna med dessa, säger Bert-Ove Lund, toxikolog på Kemikalieinspektionen och medlem av Toxikologiska rådet.

Kemikalieinspektionen lyfter även fram att det finns forskning om att 3D-skrivare kan avge nanopartiklar, i storleken 1-100 nanometer, alltså mellan 1 000 och 10 000 gånger mindre än en mänsklig cell.

– Dessa partiklar har i studier visat sig kunna tränga djupt ner i lungorna där de kan orsaka inflammation och skada vävnader, säger Penny Nymark, toxikolog och utredare vid Kemikalieinspektionen.

Läs mer på Kemikalieinspektionens hemsida.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype