Den brittiska koncernen BAE systems bland annat känt som den största försvarstillverkaren i Europa har nu tagit fram sina första reservdelar med hjälp av additiv tillverkning.
Det är för passagerarplanet BAe 146 som företaget tagit fram ventilationsrör för flygplanets fönster. Då BAE Systems slutade tillverka flygplansmodellen redan 2001 hävdar företaget att kostnaden för att bland annat ta fram nödvändiga verktyg för att skapa den reservedelen ska ha uppgått till hela 14 000 pund (i runda slängar 150 000 svenska kronor). Ledtiden för att ta fram reservdelen skulle tagit månader med traditionella tillverkningsmetoder, hävdar BAE Systems i en artikel med ainonline.com.
Istället vände sig företaget till sin syster organisation BAE military air, och tog fram reservdelen via 3d-printning.
– Inom två veckor hade våra kollegor producerat ett exempel på BAe 146-delen. Efter att förslaget blivit certifierat presenterade de oss för en kommersiell 3D-utskriftsleverantör som kunde producera den nödvändiga mängden för oss, säger Philip Beard, Regional Aircraft strukturer support, BAE Systems.
De 3d-printade reservdelarna kostade tillslut 60 procent mindre än de traditionellt tillverkade, och finns nu redo att skeppas ut till kunder efter behov, och det kommer mer.
– Efter att ha uppnått detta första genombrott med fönsterventilationsröret på BAe 146 , tittar vi nu på en rad andra 3d-printmöjligheter för att erbjuda reservdelar inom flera olika kommersiella flygplanstyper, Säger Philip Beard, BAE Systems.