Det har de senaste åren ploppat upp allt fler hårdvaruleverantörer inom additiv tillverkning. Nu har Pittsburg-baserade företaget PieceMaker Technologies dragit nytta av den allt mer tillgängliga tekniken. Redan under våren kommer företaget lansera en pilotversion för en additiv tillverkning direkt i butik.
Genom en 3d-printkiosk ska konsumenterna via en touchscreen kunna välja färdigdesignade smycken och leksaker, för att sedan få möjligheten att personalisera dem med egna texter och färger. Därefter sänds designen till en printstation i butiken som cirka 20 minuter senare har en färdig produkt.
– Tanken är att företag, till exempel leksaksaffärer, inte ska behöva spendera en massa pengar på lagerhållning och gissa vad konsumenterna vill ha. Istället ska de kunna tillverka produkter vid försäljningsstället, vilket kan göra det möjligt för en prisvärd anpassning. Dessa billiga och högst personliga artiklarna kan öka impulsköp och skapa fler affärsmöjligheter för små företag, säger Alejandro Sklar, grundare av PieceMaker Technologies
– Vi hoppas att lotsa in kioskerna till butik i april, och tar in förhandsbokningar av PieceMaker-skrivare och programvara redan nu på nätet för 1299 dollar (cirka 8 400 kronor), säger Arden Rosenblatt, vd Piece Maker Technologies
Specifikationer, Piece Maker printern i pilotprojeket :
- Byggyta: 178 x 178 x 178 mm
- Munstyckesstorlek: 0,35 mm
- Lagerupplösning: 0,1 mm
- Uppkopplingsmöjligheter: USB, SD Card