Scanning och 3d-print avslöjar dolda egyptiska skatter

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 20 februari 2014

amulett

I ett banbrytande digitaliseringsprojekt har man lyckats skapa en digital kopia av mumien Neswaiu. Samtidigt har man använt 3d-scanning och 3d-print för att göra en kopia av en guldamulett som ligger inlindad med mumien.

Resultatet är ett samarbete mellan Interactive Institute Swedish ICT vid Visualiseringscenter C i Norrköping, Autodesk, CMIV och Medelhavsmuseet i Stockholm, där mumien Neswaiu har sin hemvist.

På lördag den 22 februari öppnar museets nya Egyptenutställning där besökarna kommer att kunna ta bort mumiens lindor lager för lager och utforska den vidare med hjälp av ett interaktivt visualiseringsbord. För första gången någonsin kommer museibesökarna dessutom att kunna hålla i en kopia av den guldamulett som ligger dold under mumiens lindor.

– Vi hoppas kunna inspirera fler museer att arbeta med 3d-digitalisering, interaktiv visualisering och 3d-printning för att göra sina samlingar tillgängliga för besökaren på ett nytt sätt. I just det här projektet arbetar vi med mumier, men samma metoder kan självklart användas på en mängd andra objekt såsom naturhistoriska föremål och andra historiska kulturskatter, säger Thomas Rydell, projektledare samt studioföreståndare på Interactive Institute, Norrköping.

– Med vår nya utställning vill vi sätta människan i centrum och samtidigt ge nya perspektiv på Egypten, säger Sofia Häggman, museichef Medelhavsmuseet. Med hjälp av den nya tekniken kan vi berätta om individers hälsa och livsöden och om de forna egyptiernas föreställningar om livet efter detta.

Besökarna kommer både att kunna utforska en digital reproduktion av mumien Neswaiu samt hålla i ett 3d-printat exemplar av den gyllene amulett som balsamerarna placerade under lindorna för mer än 2300 år sedan för att skydda Neswaiu på hans resa genom underjorden. Amuletter spelade en viktig roll i det forntida Egypten genom sin skyddande funktion, och just denna amulett har formen av en falk. Falken associerades med guden Horus som dyrkades på den tid då Neswaiu levde. Genom att använda en kombination av 3d-scanning och 3d-printning med traditionell metallgjutning har det varit möjligt att återskapa amuletten utan att störa mumien och återigen låta amuletten anta fysisk form.

Mumien Neswaiu har digitaliserats med hjälp av en kombination av datortomografi (en typ av röntgen), laserskanning och fotogrammetri. Dessa olika tekniker fångar in olika egenskaper hos föremålet och genom att kombinera dessa i Autodesk ReCap har en komplett digital 3d-modell av mumien skapats, en modell som innehåller såväl mumiens utsida som dess inre.

– Det är verkligen inspirerande att se hur dagens kraftfulla teknik kan ge oss nya sätt att uppleva, utforska och lära oss mer om vårt förflutna. Vi bör dock vara oroade över det faktum att delar av vårt kulturarv mer eller mindre dagligen går förlorade på grund av naturkatastrofer eller krig. Tekniken, som går under samlingsnamnet Reality Computing, ger oss tillgång till verktyg till att bevara vårt kulturarv i digital form för eftervärlden, säger Tatjana Dzambazova, senior produktchef, Reality Solutions, Autodesk.

Museibesökaren kan sedan utforska den digitala mumien med hjälp av Inside Explorer, ett interaktivt visualiseringsbord utvecklat av Interactive Institute Swedish ICT. Inside Explorer skapar en fotorealistisk digital bild av mumien som gör det möjligt för besökaren att genom enkla gester utforska alla skikt av mumien: både på in- och utsida, från de små ristningarna i sarkofagen till mumiens anatomi och de artefakter som är inlindade tillsammans med kroppen.

[divider scroll_text=””]

FLER BILDER

[gdl_gallery title=”GALLERY_TITLE” width=”IMAGE_SRC” height=”IMAGE_HEIGHT” ]

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype