EUROMOLD: Enligt Arcams vd Magnus René har intresset på årets Euromold varit över all förväntan och man räknar med runt 70 procent fler besökare i år jämfört med förra året.
Arcam har två tydliga vertikaler som man satsar på; flyg och implantat. Omsättningsmässigt är de två områdena ungefär lika stora, och det visar också den globala försäljningen av företagets lösningar. De senaste åren har man gjort flera viktiga förvärv, bland annat inom metallpulverproduktion och medicintekniska applikationer.
– Arcam är väldigt strategiskt styrt och drivet, säger Magnus René, Arcams vd. Det vi har genomfört har vi gjort exakt enligt vår långsiktiga strategi.
– Metallpulverförvärvet handlar om att säkra materialtillgången för våra kunder så att de kan fortsätta att växa. Köpet av amerikanska Di Santo var ett sätt för oss att komma fortare in på marknaden för medicinsk teknik.
Samarbeten med utbildnings- och forskningsorganisationer världen över är ytterligare ett strategiskt viktig aktivitet som ger företaget ovärderlig feedback inom både material och applikationer.
– Vi har gjort ett intressant projekt med Oak Ridge National Laboratory i USA, som handlar om att vi kan producera med styrd mikrostruktur. Då kan vi till exempel göra detaljer som är starka och har hög hållfasthet i en ände och svaga eller flexibla i andra änden. Även om forskningen inom just detta specifika område går framåt så dröjer färdiga applikationer flera år.