3d-printning har gjort kometkarriär de senaste fem åren och den flyttar in i allt fler branscher. Tekniken möjliggör total designfrihet, skräddarsydda produkter och lönsam produktion ner till enstaka exemplar. Nu står den och knackar på modeindustrins dörr.
Den svenska modebranschen är nyskapande, kreativ och har länge uppmärksammats internationellt. Men branschen står inför utmaningar som hållbar produktion och högre krav på originalitet. Under konferensen 3DP FASHION den 14 oktober på Textilhögskolan i Borås visar vi hur 3d-print kan användas för att tackla dessa utmaningar och stärka modebranschens kreativa och innovativa krafter.
Huvudtalare på konferensen 3DP FASHION är Natacha Alpert, baserad i Kalifornien. Hon har hjälpt stora varumärken som Timberland, Reebok, Dr Martens och Kenneth Cole med att ta fram nyskapande produktkollektioner och implementera ny teknik. 3d-print är ett av de främsta verktygen i detta arbete. I april i år var hon curator för världens första modevisning med enbart 3d-printade kreationer – 3D Print Fashion Show i New York.
Hon kommer att belysa utvecklingen och användningen av 3d-printteknikerna i modevärlden under de kommande åren och vad det kommer att betyda för kreatörer och producenter.
Andra ämnen under konferensen är designfrihet, hur man producerar personaliserade modeprodukter med 3d-print, immaterielrättsliga frågor och wearable technology. Vi har också bjudit in två svenska användare – smyckesdesignern Roberto Chaves från Lumitoro, och modedesignern Naim Josefi, som vann svenska Project Runway 2012.