Carbon3D:s supersnabba 3d-printer tar plats i Hollywoodfabriken

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 12 juni 2015
Jason Lopes, chefsingenjör på Legacy Effects.
Jason Lopes, chefsingenjör på Legacy Effects.

Los Angeles-baserade Legacy Effects har gjort specialeffekter och masker till en rad storfilmer som Avatar, Godzilla, Avengers och Robocop. 3d-print och 3d-scanning har länge varit en del av maskinparken. Som ett av världens första företag får de nu tillgång till Carbon3D:s CLIP-teknik.

Företaget började använda 3d-printteknik 2009. Man har testat det mesta – Polyjet, FDM och SLS. Det har bidragit till kortare ledtider och ökat konkurrenskraften på marknaden för filmeffekter. Men många gånger kunde företaget ändå inte möta leveranstider och samtidigt uppnå sina interna kvalitetsmål.

I april förra året fick chefsingenjören Jason Lopes se CLIP-tekniken på konferensen AMUG, Additive Manufacturing Users Group, som då hölls i Tucson, Arizona. Efter en initial dialog erbjöd Carbon3D Lopes en chans att ta del i företagets betatestprogram.

Under det senaste året har Legacy Effects använt CLIP-tekniken i en rad produktioner, något som ökat produktionshastigheten och kvaliteten på produkterna. Även om Carbon3D har varit knapphändiga med materialmöjligheterna med CLIP, så har Legacy Effects använt flera olika material och färger, bland annat ett material som ska ge samma hållbarhet som formsprutade produkter.

I dagsläget kan företaget köra ut tre eller fyra versioner av figurer med hög detaljupplösning. Tidigare tog en iteration upp till ett par dagar. En sådan produktion är till den senaste Terminator-filmen, Terminator: Genisys. Med tanke på att CLIP-tekniken beskrivits som den effekt som används i filmen Terminator 2, där en terminator av flytande metall växer upp från golvet, så är det ett ironiskt sammanträffande.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype