Den tyska utvecklaren av flygplansmotorer, MTU Aero Engines, har nu börjat serietillverka motorkomponenter med 3d-printteknik. Med produktionsteknik från EOS har man lyckats bidra till att dra ner bränsleförbrukningen med 15 procent i kommande Airbus A320neo.
Det Münchenbaserade företaget utvecklar och producerar komponenter för jetmotorer, både civilflyg och militära, och är en av de främsta leverantörerna till amerikanska Pratt & Whitney.
MTU Aero Engines har i dagsläget sju system från EOS och har nu inlett serieproduktion av nickelbaserade komponenter för inspektion av turbinblad. Dessa sitter i turbinerna på A320neo:s motorer. Genom dessa 3d-printade komponenter kan turbinbladen inspekteras för slitage och skador med ett boroskop, en optisk utrustning med ett okular i ena änden och en objektiv lins i andra.
Tidigare gjöts eller frästes dessa komponenter, men genom att 3d-printa istället såg man flera kostnadsfördelar. Pratt & Whitney-motorn blir den första att använda dessa 3d-printade komponenter.
Totalt kan MTU ta fram 16 komponenter per produktion, vilket motsvarar 2000 delar om året. Procentuellt blir kostnadsbesparingarna tvåsiffriga.
MTU producerar även metallmaterial och har byggt en skräddarsydd processkedja som integrerats i tillverkningen. Här ingår onlineövervakning av varje individuellt produktionssteg och bygglager. Dessutom har man infört ett kvalitetssäkringssystem med teknik som optisk tomografi. Den tyska luftfartsstyrelsen har certifierat den EOS-baserade tillverkningsplattformen.