Tyskt företag serietillverkar flygplanskomponenter

mtu_aero_eos

Den tyska utvecklaren av flygplansmotorer, MTU Aero Engines, har nu börjat serietillverka motorkomponenter med 3d-printteknik. Med produktionsteknik från EOS har man lyckats bidra till att dra ner bränsleförbrukningen med 15 procent i kommande Airbus A320neo.

Det Münchenbaserade företaget utvecklar och producerar komponenter för jetmotorer, både civilflyg och militära, och är en av de främsta leverantörerna till amerikanska Pratt & Whitney.

MTU Aero Engines har i dagsläget sju system från EOS och har nu inlett serieproduktion av nickelbaserade komponenter för inspektion av turbinblad. Dessa sitter i turbinerna på A320neo:s motorer. Genom dessa 3d-printade komponenter kan turbinbladen inspekteras för slitage och skador med ett boroskop, en optisk utrustning med ett okular i ena änden och en objektiv lins i andra.

Tidigare gjöts eller frästes dessa komponenter, men genom att 3d-printa istället såg man flera kostnadsfördelar. Pratt & Whitney-motorn blir den första att använda dessa 3d-printade komponenter.

Totalt kan MTU ta fram 16 komponenter per produktion, vilket motsvarar 2000 delar om året. Procentuellt blir kostnadsbesparingarna tvåsiffriga.

MTU producerar även metallmaterial och har byggt en skräddarsydd processkedja som integrerats i tillverkningen. Här ingår onlineövervakning av varje individuellt produktionssteg och bygglager. Dessutom har man infört ett kvalitetssäkringssystem med teknik som optisk tomografi. Den tyska luftfartsstyrelsen har certifierat den EOS-baserade tillverkningsplattformen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Xerox överväger förvärv av HP

Xerox överväger ett förvärv av rivalen HP, rapporterar Wall Street Journal. Även om affären hittills bara är spekulationer beskriver tidningen den som ett drag som kommer ”förena två bleknande teknikstjärnor”. 

Publicerat av: 

PET-flaskor omvandlas till
flygverktyg

Varje år omhändertas flera ton plastflaskor från flygplatsen Amsterdam Airport Schiphol. Nu börjar flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines återvinna PET-flaskorna för att 3d-printa verktyg som kan användas vid reparation och underhåll av flygplanen.

Publicerat av: 

3d-printing växer inom
oljeindustrin

I en rapport från konsultbolaget GlobalData väntas oljeindustrin omsätta runt 60 miljarder kronor år 2030. Enligt rapporten är utvecklingen av 3d-printing av metall en nyckel till industrins framgång.

Publicerat av: 

Prototal köper upp Acron Formservice

Den Anderstorpsbaserade servicebyrån Acron köps upp av Prototal. – Förvärvet av Acron kompletterar våra satsningar inom additiv tillverkning i Jönköping och i Ystad, säger Henrik Lundell, vd på Prototal.

Publicerat av: 

De lanserar fiberskrivare

Desktop Metal släpper en ny 3d-skrivare för utskrifter i fiberkomposit. Denna gång handlar det om skrivbordsmodellen Fiber, där företaget har integrerat en mikro-AFP-teknik med lager-på-lager tekniken FFF. 

Publicerat av: 

De breddar materialutbudet

Skrivartillverkaren Stratasys lanserar två nya material, det nylon-baserade termoplasten Diran 410MF07 och den PEKK-baserade termoplasten Antero 840CN03.

Publicerat av: