GT Prototyper ökar kapaciteten med ny SLA-maskin

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 25 augusti 2015
Anders Tufvesson, vd, och Lars Gistorp, teknisk chef, är två av grundarna av servicebyrån GT Prototyper i Ystad.
Anders Tufvesson, vd, och Lars Gistorp, teknisk chef, är två av grundarna av servicebyrån GT Prototyper i Ystad.

Servicebyrån GT Prototyper i Ystad har utökat maskinparken med en ny SLA-printer, iPro 8000 från 3D Systems. Den kompletterar de två tidigare installationerna i form av SLA 5000 och Projet 7000.

– Det innebär både en kapacitetsökning och en modernisering för vår del, säger Anders Tufvesson, vd, GT Prototyper. Vissa maskiner börjar bli till åren och då behöver vi få in ny teknik i huset.

– Med byggmåtten 650 x 750 x 550 millimetern är det den största varianten av SLA-printer i Skandinavien, säger Anders Tufvesson. Det betyder stora, odelade detaljer, men också en mycket hög ytfinhet och en imponerande detaljeringsnivå.

Med iPro 8000 kommer företaget att använda materialet Accura Xtreme. Det är ett ABS-liknande material som ska ge god hållfasthet och detaljskärpa. Dock inte i paritet med SLS, eftersom alla SLA-printade komponenter inte har riktigt samma styrka som SLS-modeller. Accura Xtreme är ingen nyhet för GT Prototyper, utan man har använt det i 5000-modellen sedan några år tillbaka. Men att man nu kan använda detta material i en ny maskin är positivt på många sätt.

– Vi får snabbheten i fråga om produktionshastighet och vi kommer att kunna producera större, hela detaljer. Vi har märkt att vi får allt fler större jobb. Inte minst mastrar till gjutprojekt. I dagsläget måste de delas och limmas. Men man vinner mycket på att köra ut dessa i ett stycke. Det blir rätt många mantimmar på att dela och limma. I fråga om slutkvalitet är det ingen skillnad mellan att dela och köra ut i ett stycke, men vi eliminerar potentiella felkällor med vår större maskin.

Den nya SLA-printern gör också att företaget kan använda sin befintliga 5000-installation till produktion av transparenta detaljer i storlek upp till 500 x 500 x 400 millimeter, vilket innebär en avsevärd kapacitetsökning inom det materialområdet, menar Anders Tufvesson. Men även här har storleken betydelse.

– När man kör transparent är det ännu viktigare att man slipper dela och limma, eftersom skarvar är extra synliga på dessa komponenter, avslutar Anders Tufvesson.

Senaste nytt

Förbättrad metod minskar sprickbildning i turbinblad

Forskare på Centre for Additive Manufacture – Metal (CAM2) vid Chalmers har utvecklat en metod som ska göra gasturbiner mer tillförlitliga och effektiva genom att minska sprickbildning och restspänningar i metallkomponenter vid additiv tillverkning.
Chalmers AM

Nano Dimension i mål med Markforged-förvärv

Nyligen kom beskedet att Nano Dimension genomfört förvärvet av Desktop Metal. Nu ror företaget även i land uppköpet av Markforged.
Markforged-HQ.-Photo-via-Businesswire-1024x682-1

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Stor potential för 3D-printade verktygsinsatser

Protech lanserar möjligheten att 3D-printa verktygsinsatser med Xact Metals 3D-skrivare och stålpulvret Uddeholm Corrax. Det beskrivs som ett viktigt steg för en bredare användning av additiv tillverkning i form- och verktygsindustrin.
Corrax 2

Läs vidare

Nano Dimension i mål med Markforged-förvärv

Nyligen kom beskedet att Nano Dimension genomfört förvärvet av Desktop Metal. Nu ror företaget även i land uppköpet av Markforged.
Markforged-HQ.-Photo-via-Businesswire-1024x682-1

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Elmotorcykel helt byggd av 3D-printade delar

I samband med en mässa i Japan nyligen visade 3D-skrivartillverkaren BigRep upp en elmotorcykel som består enbart av 3D-printade delar, exklusive elektronik.
Nera_eMotorbike (1)

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1