Acron fick stororder från fordonsindustrin

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 21 mars 2017

Servicebyrån Acron fick nyligen sin största order någonsin från ett företag i fordonsindustrin. Inte sett till detaljstorlek, maskintid eller ordervärde, men till antal detaljer. 16 000 distanser skrevs ut i polyamid i en SLS-maskin. De första 5000 var klara efter tre dagar. Resterande 11 000 ytterligare en vecka efter det.

– När vi tittar på detaljerna undrar vi själva varför en så enkel komponent printas, säger Kim Johansson på Acron. Den ser inte mycket ut för världen och där är inga geometrier som kräver SLS och 3d-skrivarteknik. Däremot var det bråttom. Tiden avgjorde tillverkningsteknik i väntan på att ”ordinarie” tillverkningsprocess skulle komma igång eller hinna ifatt.

– Dessutom var det ett projekt som utgör ett klockrent exempel på vår satsning ”3D-printing för produktion” eftersom det är just komponenter som kommer att användas i en produktion. Därför är det extra roligt att detaljerna faktiskt är simpla och inte direkt knutna till printningen eftersom SLS i många fall är konkurrenskraftigt vad gäller pris, och absolut vad gäller ledtid. Ett bevis på att även de enklaste detaljer kan och ska printas i vissa fall.

Såg du några alternativa metoder för att få fram dessa komponenter på motsvarande tid eller hur lång tid hade det tagit med alternativa tekniker?

– Det är ju trots allt en geometri som inte är självklar att printa. Tiden är den avgörande faktorn i det här fallet. Om man tänker att tiden är en mindre del men att man aldrig kommer behöva fler detaljer då kommer priset bli avgörandel. Vårt pris per enhet är inte skrämmande högt. Jämför vi det med en som laserskär eller vattenskär så kommer det till en beredning och material, dom ska dessutom hålla koll på alla dessa detaljer i en inte lika hanterbar miljö som vi har. Vattenskär man är jag inte en säker på att det funkar pga att detaljen är så liten. Nästa alternativ är att stansa ut den, då behövs det verktyg.

– Jag är ganska säker på att den här extremt simpla detaljen som är kundanpassad hade man inte kunnat få fram billigare än vad vi gjorde hur man än vänder och vrider på det. Det gör projektet än mer intressant.

– Storleken på detaljerna i kombination med våra noggrant utvecklade arbetsprocesser för produktionsprojekt, förde med sig ett marknadsmässigt acceptabelt pris på oslagbar tid.

Senaste nytt

Förbättrad metod minskar sprickbildning i turbinblad

Forskare på Centre for Additive Manufacture – Metal (CAM2) vid Chalmers har utvecklat en metod som ska göra gasturbiner mer tillförlitliga och effektiva genom att minska sprickbildning och restspänningar i metallkomponenter vid additiv tillverkning.
Chalmers AM

Nano Dimension i mål med Markforged-förvärv

Nyligen kom beskedet att Nano Dimension genomfört förvärvet av Desktop Metal. Nu ror företaget även i land uppköpet av Markforged.
Markforged-HQ.-Photo-via-Businesswire-1024x682-1

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Stor potential för 3D-printade verktygsinsatser

Protech lanserar möjligheten att 3D-printa verktygsinsatser med Xact Metals 3D-skrivare och stålpulvret Uddeholm Corrax. Det beskrivs som ett viktigt steg för en bredare användning av additiv tillverkning i form- och verktygsindustrin.
Corrax 2

Läs vidare

Nano Dimension i mål med Markforged-förvärv

Nyligen kom beskedet att Nano Dimension genomfört förvärvet av Desktop Metal. Nu ror företaget även i land uppköpet av Markforged.
Markforged-HQ.-Photo-via-Businesswire-1024x682-1

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Elmotorcykel helt byggd av 3D-printade delar

I samband med en mässa i Japan nyligen visade 3D-skrivartillverkaren BigRep upp en elmotorcykel som består enbart av 3D-printade delar, exklusive elektronik.
Nera_eMotorbike (1)

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1