Acron fick stororder från fordonsindustrin

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 21 mars 2017

Servicebyrån Acron fick nyligen sin största order någonsin från ett företag i fordonsindustrin. Inte sett till detaljstorlek, maskintid eller ordervärde, men till antal detaljer. 16 000 distanser skrevs ut i polyamid i en SLS-maskin. De första 5000 var klara efter tre dagar. Resterande 11 000 ytterligare en vecka efter det.

– När vi tittar på detaljerna undrar vi själva varför en så enkel komponent printas, säger Kim Johansson på Acron. Den ser inte mycket ut för världen och där är inga geometrier som kräver SLS och 3d-skrivarteknik. Däremot var det bråttom. Tiden avgjorde tillverkningsteknik i väntan på att ”ordinarie” tillverkningsprocess skulle komma igång eller hinna ifatt.

– Dessutom var det ett projekt som utgör ett klockrent exempel på vår satsning ”3D-printing för produktion” eftersom det är just komponenter som kommer att användas i en produktion. Därför är det extra roligt att detaljerna faktiskt är simpla och inte direkt knutna till printningen eftersom SLS i många fall är konkurrenskraftigt vad gäller pris, och absolut vad gäller ledtid. Ett bevis på att även de enklaste detaljer kan och ska printas i vissa fall.

Såg du några alternativa metoder för att få fram dessa komponenter på motsvarande tid eller hur lång tid hade det tagit med alternativa tekniker?

– Det är ju trots allt en geometri som inte är självklar att printa. Tiden är den avgörande faktorn i det här fallet. Om man tänker att tiden är en mindre del men att man aldrig kommer behöva fler detaljer då kommer priset bli avgörandel. Vårt pris per enhet är inte skrämmande högt. Jämför vi det med en som laserskär eller vattenskär så kommer det till en beredning och material, dom ska dessutom hålla koll på alla dessa detaljer i en inte lika hanterbar miljö som vi har. Vattenskär man är jag inte en säker på att det funkar pga att detaljen är så liten. Nästa alternativ är att stansa ut den, då behövs det verktyg.

– Jag är ganska säker på att den här extremt simpla detaljen som är kundanpassad hade man inte kunnat få fram billigare än vad vi gjorde hur man än vänder och vrider på det. Det gör projektet än mer intressant.

– Storleken på detaljerna i kombination med våra noggrant utvecklade arbetsprocesser för produktionsprojekt, förde med sig ett marknadsmässigt acceptabelt pris på oslagbar tid.

Läs vidare

Prototal inleder året med maskininstallation

Prototal Industries norska anläggning i Levanger förstärker från årsskiftet sin 3D-printingkapacitet med en EOS-maskin för SLS-utskrifter.
Prototal EOS 1

SPEE3D har lyckats printa i minusgrader

Australiensiska företaget SPEE3D, som tillverkar system för additiv tillverkning i metall, har framgångsrikt printat i kalla temperaturer. Enligt företaget med samma egenskaper som om det gjorts i en labbmiljö.
IMG_2849

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

Senaste nytt

Prototal inleder året med maskininstallation

Prototal Industries norska anläggning i Levanger förstärker från årsskiftet sin 3D-printingkapacitet med en EOS-maskin för SLS-utskrifter.
Prototal EOS 1

SPEE3D har lyckats printa i minusgrader

Australiensiska företaget SPEE3D, som tillverkar system för additiv tillverkning i metall, har framgångsrikt printat i kalla temperaturer. Enligt företaget med samma egenskaper som om det gjorts i en labbmiljö.
IMG_2849

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE