Acron fick stororder från fordonsindustrin

Servicebyrån Acron fick nyligen sin största order någonsin från ett företag i fordonsindustrin. Inte sett till detaljstorlek, maskintid eller ordervärde, men till antal detaljer. 16 000 distanser skrevs ut i polyamid i en SLS-maskin. De första 5000 var klara efter tre dagar. Resterande 11 000 ytterligare en vecka efter det.

– När vi tittar på detaljerna undrar vi själva varför en så enkel komponent printas, säger Kim Johansson på Acron. Den ser inte mycket ut för världen och där är inga geometrier som kräver SLS och 3d-skrivarteknik. Däremot var det bråttom. Tiden avgjorde tillverkningsteknik i väntan på att ”ordinarie” tillverkningsprocess skulle komma igång eller hinna ifatt.

– Dessutom var det ett projekt som utgör ett klockrent exempel på vår satsning ”3D-printing för produktion” eftersom det är just komponenter som kommer att användas i en produktion. Därför är det extra roligt att detaljerna faktiskt är simpla och inte direkt knutna till printningen eftersom SLS i många fall är konkurrenskraftigt vad gäller pris, och absolut vad gäller ledtid. Ett bevis på att även de enklaste detaljer kan och ska printas i vissa fall.

Såg du några alternativa metoder för att få fram dessa komponenter på motsvarande tid eller hur lång tid hade det tagit med alternativa tekniker?

– Det är ju trots allt en geometri som inte är självklar att printa. Tiden är den avgörande faktorn i det här fallet. Om man tänker att tiden är en mindre del men att man aldrig kommer behöva fler detaljer då kommer priset bli avgörandel. Vårt pris per enhet är inte skrämmande högt. Jämför vi det med en som laserskär eller vattenskär så kommer det till en beredning och material, dom ska dessutom hålla koll på alla dessa detaljer i en inte lika hanterbar miljö som vi har. Vattenskär man är jag inte en säker på att det funkar pga att detaljen är så liten. Nästa alternativ är att stansa ut den, då behövs det verktyg.

– Jag är ganska säker på att den här extremt simpla detaljen som är kundanpassad hade man inte kunnat få fram billigare än vad vi gjorde hur man än vänder och vrider på det. Det gör projektet än mer intressant.

– Storleken på detaljerna i kombination med våra noggrant utvecklade arbetsprocesser för produktionsprojekt, förde med sig ett marknadsmässigt acceptabelt pris på oslagbar tid.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: 

Nyfunnen hobby gav nya arbetsuppgifter

Paul Ingelmark har studerat till 3d-printingspecialist på Yrkeshögskolan i Eslöv. Detta har lett till att hans nuvarande arbetsplats SWEP har valt att satsa mer på additiv tillverkningsteknik.

Publicerat av: 

Xenter håller digitalt öppet hus

Den 6 maj håller Xenter i Botkyrka ett digitalt öppet hus. Förutom presentation av alla utbildningar och en rundtur kommer det också finnas möjlighet att ställa frågor till utbildningsledare och lärare. 

Publicerat av: