Dags för årsmöte för AM-projektet Arenan

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 6 april 2017
FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Den 27 april är det dags för årsmöte för Arenan-projektet och workshop för projektet RAMP-UP på Nordic Forum i Kista.

RAMP-UP bjuder på en redovisning av vad projektgruppen har kommit fram till när det gäller state-of-the-art. Diskussion kring slutsatserna till, för finslipning och eventuell komplettering. Inbjudna är projektmedlemmar i RAMP-UP och medlemmar i Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall. Övriga personer med kunskaper inom området som kan bidra med kompletteringar eller personer som är intresserade av att höra mer om state-of-the-art är också välkomna.

I direkt anslutning till workshopen kommer Arenan för additiv tillverkning av metall att ha ett årsmöte mellan kl 15-17. Årsmötet är endast öppet för medlemmar i arenan.

Projektet RAMP-UP ska ta fram en färdplan för en snabb och konkurrenskraftig nationell industrialisering inom additiv tillverkning av metall i Sverige. Målet är att ta ett internationellt ledarskap inom AM av metall baserat på Sveriges starka industriella ställning inom områden som pulvermetallurgi, högpresterande metalliska material och avancerad produktionsteknik. Projektet RAMP-UP är ett enskilt projekt inom SIP Metalliska Material och finansieras av Vinnova.

Anmälan till workshop och årsmöte kan göras här.

Datum: 27/4, 09.00-15.00
Sista anmälningsdatum: 2017-04-24
Plats: Nordic Forum, Torshamnsgatan 35. Konferensrum: Lappland.
Pris: Gratis. Vid förhinder utan att meddela i förväg faktureras 1000 SEK.
Arrangör: Projektet RAMP-UP och Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall

Läs vidare

Nano Dimension förvärvar Desktop Metal

Förvärvsturerna har varit många kring Desktop Metal, Nano Dimension, 3D Systems och Stratasys. Nu står det i alla fall klart att Nano Dimension och Desktop Metal kommit överens om en sammanslagning.
Ric-Fulop

Formnext Awards ska hylla talangerna inom AM

Formnext vill lyfta fram talanger och innovativa idéer inom AM, men inte bara bland start-ups. Därför har Formnext Start-up Challenge utökats med ytterligare fem tävlingskategorier under det gemensamma namnet Formnext Awards.
Formnext-entre

3D-printade komponenter i nya Apple Watch

En rapport från TF International Securities analytiker Ming-Chi Kuo indikerar att nya smartklockor från Apple Inc. kommer att innehålla 3D-printade metallkomponenter.
applewatch

Audi Sport sparar veckor på att 3D-printa verktyg

När nya elbilen Audi E-Tron GT skulle lanseras behövde Audi-fabriken i tyska Heilbronn snabbt få tag i 200 verktyg, jiggar och fixturer. Lösningen? 3D-printing och mjukvara för designautomatisering.
Audi Trinckle 0H6A1913