Dags för årsmöte för AM-projektet Arenan

FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Den 27 april är det dags för årsmöte för Arenan-projektet och workshop för projektet RAMP-UP på Nordic Forum i Kista.

RAMP-UP bjuder på en redovisning av vad projektgruppen har kommit fram till när det gäller state-of-the-art. Diskussion kring slutsatserna till, för finslipning och eventuell komplettering. Inbjudna är projektmedlemmar i RAMP-UP och medlemmar i Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall. Övriga personer med kunskaper inom området som kan bidra med kompletteringar eller personer som är intresserade av att höra mer om state-of-the-art är också välkomna.

I direkt anslutning till workshopen kommer Arenan för additiv tillverkning av metall att ha ett årsmöte mellan kl 15-17. Årsmötet är endast öppet för medlemmar i arenan.

Projektet RAMP-UP ska ta fram en färdplan för en snabb och konkurrenskraftig nationell industrialisering inom additiv tillverkning av metall i Sverige. Målet är att ta ett internationellt ledarskap inom AM av metall baserat på Sveriges starka industriella ställning inom områden som pulvermetallurgi, högpresterande metalliska material och avancerad produktionsteknik. Projektet RAMP-UP är ett enskilt projekt inom SIP Metalliska Material och finansieras av Vinnova.

Anmälan till workshop och årsmöte kan göras här.

Datum: 27/4, 09.00-15.00
Sista anmälningsdatum: 2017-04-24
Plats: Nordic Forum, Torshamnsgatan 35. Konferensrum: Lappland.
Pris: Gratis. Vid förhinder utan att meddela i förväg faktureras 1000 SEK.
Arrangör: Projektet RAMP-UP och Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall

Dela artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

info box nyhedsbrev

Kontakta Daniel Wahlgren daniel.whlgren@agi.se +46 763178091

Högskolan Väst får miljonstöd från EU

Högskolan Väst får 10 miljoner från EU, genom Tillväxtverket, för projektet SpaceLab. Tillsammans med GKN Aerospace ska de hjälpa svenska företag att behålla sin ledande position inom flyg- och rymdindustrin.

3d-portal ska boosta affärer

PostNord lanserar en molnbaserad 3d-portal. – Det är nästa steg för att på ett enkelt sätt göra 3d-marknaden mer tillgänglig, menar PostNord Strålfors vd Ylva Ekborn.

GE Additive ger bort 600 3d-skrivare

GE Additive har investerat 10 miljoner dollar för att förse skolor runt om i världen med 3d-skrivare. I höst levereras 600 polymer 3d-skrivare ut till grundskolor i hela världen.

RISE blir helägare av Swerea

Den svenska forskningskoncernen Swerea blir helägt av forskningsinstitutet RISE med start den 1 juli. Kunderna kommer inte att påverkas, menar Mats Lundin som är vd på Swerea IVF.

3DVerkstan lär ut om förstärkta utskrifter

3DVerkstan bjuder in till after work den 20 juni om fiberförstärkta 3d-utskrifter. – Om du behöver egenskaper som hög styrka, hållfasthet och styvhet, finns det alternativ till metall, skriver 3DVerkstan.

Publicerat av:

Ett hjärta sött som socker

Forskare från University of Illinois har utvecklat en ny typ av 3d-skrivare som kan tillverka komplexa former av sockeralkohol-lösningar. Något som kan användas för att odla biologisk vävnad.