Dags för årsmöte för AM-projektet Arenan

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 6 april 2017
FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Den 27 april är det dags för årsmöte för Arenan-projektet och workshop för projektet RAMP-UP på Nordic Forum i Kista.

RAMP-UP bjuder på en redovisning av vad projektgruppen har kommit fram till när det gäller state-of-the-art. Diskussion kring slutsatserna till, för finslipning och eventuell komplettering. Inbjudna är projektmedlemmar i RAMP-UP och medlemmar i Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall. Övriga personer med kunskaper inom området som kan bidra med kompletteringar eller personer som är intresserade av att höra mer om state-of-the-art är också välkomna.

I direkt anslutning till workshopen kommer Arenan för additiv tillverkning av metall att ha ett årsmöte mellan kl 15-17. Årsmötet är endast öppet för medlemmar i arenan.

Projektet RAMP-UP ska ta fram en färdplan för en snabb och konkurrenskraftig nationell industrialisering inom additiv tillverkning av metall i Sverige. Målet är att ta ett internationellt ledarskap inom AM av metall baserat på Sveriges starka industriella ställning inom områden som pulvermetallurgi, högpresterande metalliska material och avancerad produktionsteknik. Projektet RAMP-UP är ett enskilt projekt inom SIP Metalliska Material och finansieras av Vinnova.

Anmälan till workshop och årsmöte kan göras här.

Datum: 27/4, 09.00-15.00
Sista anmälningsdatum: 2017-04-24
Plats: Nordic Forum, Torshamnsgatan 35. Konferensrum: Lappland.
Pris: Gratis. Vid förhinder utan att meddela i förväg faktureras 1000 SEK.
Arrangör: Projektet RAMP-UP och Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall

Läs vidare

GE Additive har fått nytt namn

GE Additive har bytt namn till Colibrium Additive, ett GE Aerospace-företag.
CA_RGB-AtmsBlu-1024x434

Wohlers förutspår utvecklingen för 2024

Ett uppsving för DED-teknologin, materialutveckling som leder till nya applikationer och det faktum att allt fler företag överväger digitala lager och tillverkning on demand. Det är några möjliga scenarier som branschgurun Terry Wohlers ser framför sig under resten av 2024.
lenny-kuhne-jHZ70nRk7Ns-unsplash

Sintratec lägger ner verksamheten

Schweiziska tillverkaren Sintratec har gått i konkurs. Trots tillväxt och framgångar under bolagets tioåriga historia blev den ekonomiska situationen till slut ohållbar.
Sintratec

Nytt rekord: Världens största polymer-3D-skrivare

University of Maine, USA, skriver ännu en gång in sig i Guinness rekordbok. Nyligen slog de sitt eget rekord från 2019 efter att ha byggt världens största 3D-skrivare för polymerer.
fof-1.0-0856_inline-1-1024x683