Dags för årsmöte för AM-projektet Arenan

FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Den 27 april är det dags för årsmöte för Arenan-projektet och workshop för projektet RAMP-UP på Nordic Forum i Kista.

RAMP-UP bjuder på en redovisning av vad projektgruppen har kommit fram till när det gäller state-of-the-art. Diskussion kring slutsatserna till, för finslipning och eventuell komplettering. Inbjudna är projektmedlemmar i RAMP-UP och medlemmar i Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall. Övriga personer med kunskaper inom området som kan bidra med kompletteringar eller personer som är intresserade av att höra mer om state-of-the-art är också välkomna.

I direkt anslutning till workshopen kommer Arenan för additiv tillverkning av metall att ha ett årsmöte mellan kl 15-17. Årsmötet är endast öppet för medlemmar i arenan.

Projektet RAMP-UP ska ta fram en färdplan för en snabb och konkurrenskraftig nationell industrialisering inom additiv tillverkning av metall i Sverige. Målet är att ta ett internationellt ledarskap inom AM av metall baserat på Sveriges starka industriella ställning inom områden som pulvermetallurgi, högpresterande metalliska material och avancerad produktionsteknik. Projektet RAMP-UP är ett enskilt projekt inom SIP Metalliska Material och finansieras av Vinnova.

Anmälan till workshop och årsmöte kan göras här.

Datum: 27/4, 09.00-15.00
Sista anmälningsdatum: 2017-04-24
Plats: Nordic Forum, Torshamnsgatan 35. Konferensrum: Lappland.
Pris: Gratis. Vid förhinder utan att meddela i förväg faktureras 1000 SEK.
Arrangör: Projektet RAMP-UP och Svenska Arenan för Additiv Tillverkning av Metall

Dela artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

PLM presenterar programvara

Den 15 oktober arrangerar PLM Group en konferens med fördjupning inom programvarulösningar för additiv tillverkning. Besökarna kommer bland annat få en genomgång av den senaste versionen av Solidworks.

Bättre öl med 3d-printning

I samarbete med GE Additive, har världens äldsta bryggeritillverkare Kaspar Schultz Gmbh i Tyskland utvecklat ett 3d-utskrivet omrörarblad, som ska kunna fördela spannmålen i ölsoppan bättre.

Formnext växlar upp

Fler än 740 utställare väntas vara på plats under årets Formnext-mässa i Frankfurt den 19–22 november. Mässan är en av de ledande inom additiv tillverkning och firar i år fem år med att växa in i två nya mässhallar.

Publicerat av:

Turbinblad av cellulosa visas på Elmia

Under årets Elmia Subcontractor-mässa, den 12–13 november, kommer ett 3d-printat turbinblad av levande organismer visas upp. – Efterfrågan på nya biologiska och hållbara material är stort över hela världen, säger Doktor Sascha Peters, grundare av Berlinbaserade Haute innovation.

3d-printad bas sätter tonen

Additiv tillverkning är en känd teknik för att kunna tillverka föremål av många olika slag. Ett nytt exempel på detta är professorn Olaf Diegels ”Beatles-bas”.

Publicerat av:

De vill lösa utmaning med metallpulver

Graphmatech strävar efter att hitta lösningen som gör det lättare att arbeta med metallpulver, både i additiv tillverkning och metallurgi. Nu kan de ha tagit första steget för att nå dit.

Raise3D lanserar ny 3d-skrivare

Raise3D lanserar en ny multifunktions FFF / FDM 3d-skrivare för industriell användning. – Vi vill att våra skrivare ska vara på inkluderande som möjligt, Edward Feng, vd på Raise3D.

Ultimaker breddar produktportföljen

Ultimaker lanserar S5 Pro Bundle och S3. – Det här är en världsnyhet som vi har längtat länge efter, säger Daniel Ljungstig, vd på 3DVerkstan som levererar Ultimakers 3d-skrivare i Norden och Baltikum.