Fler bettskenor med 3d-teknik

Invisalign bettskena. Bild: 3D Systems

Align Technology investerar ytterligare i 3D Systems SLA-teknik för att printa fler bettskenor. Bettskenor som hittills lett till behandlingar av 5,8 miljoner människor globalt.

3D Systems, 3d-skrivartillverkare, kungjorde under den internationella tillverknings- och teknologimässan IMTS i Chicago, att företaget Align Technology utökar sin investering i företagets SLA-teknik. Align är skaparna bakom Invisalignsystemet för genomskinliga bettskenor. Skenorna är till för att ge rakare tänder, och använder 3D Systems SLA 3d-teknik för att produceras.

– Sedan starten har Align samarbetet med 3D Systems för att hitta en end-to-end lösning som kan 3d-printa 320 000 väldigt inviduella komponenter, i detta fall aligners och invisaligners, per dag. Genom att använda 3d-utskrifter har Align kunnat öka sin patientbas med sex gånger och behandlat 5,8 miljoner människor globalt, skriver 3D Systems i ett pressmeddelande.

En patients behandlingsplan kan innehålla ett flertal olika unika aligners. Fördelarna med 3d-utskrifter är möjligheten att skriva ut flera bettskenor samtidigt, även de är olika i sin design. För att de inte ska blandas ihop har alla bettskenor ett eget patient-ID, som läggs till i CAD-filen och skrivs ut i själva skenan. På så sätt undviker man samtidigt att de innehåller någon personlig information men har ändå möjligheten att spåra varje del i en patients uppsättning av bettskenor.

– Align Technology störde ortodonti industrin genom att skapa ett digitalt sätt att räta tänder, vilket gör behandling möjlig för fler människor än någonsin. Inget av detta hade varit möjligt om vi inte hade haft 3d-tekniken, säger Srini Kaza, vice vd för produktinnovation på Align Technology.

Align Technologys investering görs för att kunna expandera sin verksamhet ytterligare och de har nyligen byggt en ny facilitet i Kina.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: