PostNord utökar 3d-satsning med GKN

Ylva Ekborn, vd för PostNord Strålfors.

PostNord ingår partnerskap med GKN Powder Metallurgy. Tillsammans ska de korta ned tiden för time-to-market för 3d-utskrivna delar med upp till 48 timmar.

Logistikleverantören PortNord, som förra året började 3d-printa delar för beställning, ingår nu ett nytt partnerskap med GKN Powder Metallurgy för att minska ledtider. 

– Det här samarbetet skrapar bara på ytan av vad som är möjligt när tillverkarna utforskar nya sätt att dra nytta av tekniska framsteg och nya logistikstrategier för att få konkurrensfördelar, säger Ylva Ekborn, vd för PostNord Strålfors.

PostNord vill vara en leverantör av 3d-produktion inom ett brett urval av material, från plast till metall i hela Norden, skriver de i ett pressutskick. Partnerskapet ska enligt PostNord göra logistiken mer effektiv och förbättra tillverkarnas ledtider. 

– Vi samarbetar med PostNord AB eftersom vi ser en möjlighet att förbättra leveranskedjan inom tillverkningsindustrin, i synnerhet i Norden, säger Peter Oberparleiter, vd på GKN Powder Metallurgy och utvecklar:

– Det här partnerskapet erbjuder en otrolig fördel för våra kunder genom att korta ned ledtider för 3d-printade delar med nästan två arbetsdagar, vilket är oerhört viktigt för de kunder PostNord levererar till. Samarbetet med PostNord AB överbrygger den logistiklucka vi har sett på marknaden och säkerställer att printade delar levereras till tillverkarna effektivt och i tid. Det här är det första steget mot att etablera additiv tillverkning kopplad till printnätverket inom GKN Powder Metallurgy.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Arno Held om att investera i AM-startups

– Ett av de vanligaste misstagen är till exempel att välja fel affärsänglar och ge dem för många aktier, säger Arno Held från AM Ventures Holding. Daniel Ljungstig från 3DVerkstan har intervjuat Arno Held för att djupdyka i hur ett startup-företag blir framgångsrikt.

Publicerat av: 

HP tackar nej till Xerox

I början av november skrev 3dp att Xerox gjort ett inofficiellt erbjudande om att köpa HP. Nu rapporteras det att HP däremot avvisat erbjudandet.

Publicerat av: 

Supexduplext och diamant hos Sandvik

Uppåt, uppåt, uppåt. Det är dit den additiva tekniken är påväg, berättade Mikael Schuisky i Sandviks monter på Formnext, där både den 3d-printade diamanten och gitarren var på plats.

Publicerat av: 

Automation i fokus på Formnext

Ett helt automatiserat arbetsflöde i hela den additiva tillverkningsprocessen är fortfarande ofullständig, menar Additive Manufacturing Technologies, som nu gör ett försök att ändra på detta.

Publicerat av: 

Mässdebut blev succé

Det blev debut för BLB Industries på årets Formnext-mässa, där företaget även avslöjade att de tar in en ny delägare. – Vi har tagit bolaget till en viss nivå och nu är det dags för nästa, säger Stefan Ek, vd på BLB Industries. 

Publicerat av: 

Mässa bjuder på premiärer

Fler än 800 utställare är på plats under Formnext-mässan i Frankfurt som pågår 19–22 november. Mässan är ett ledande event för den additiva tillverkningsbranschen och täcker in allt från programvara till efterbehandling.

Publicerat av: 

Metall i centrum hos
3d-teknikleverantör

Protech fortsätter sin satsning på metall. Under året har företaget börjat sälja 3d-skrivare från Desktop Metal och Xact Metal – två maskiner som båda gick att spana in i Protechs monter under Elmia Subcontractor. 

Publicerat av: 

Lasertech växlar upp

Lasertech växlar upp sin kapacitet inom additiv tillverkning. – Vi har investerat i ny teknik och nya maskiner. En kapacitetsökning helt enkelt, säger platschef Jonas Spalin.

Publicerat av: